söndag 11 september 2011

Spa-night in Tallinn

Finally hemma tillbaks från vår extempore girls night at Tallinn-spa-trip. Resan var avslappnande, skön och precis det vi alla behövde och definitivt prisvärd!

fredagsmorgonen drog jag hurtigt på mig skorna och gjorde en rask 4 km:s morgonlänk. Fort via dushcen, fixa morgongröt och sig själv och så hoppade jag på bussen till Brunakärr och SETA, där vi hade ett studiebesök. Besöket var givande; Anders Huldén som föreläste både om Seta - seksuaalinen tasavertaisuus ry som organisation samt om olika minoritetsgrupper som finns i vårt samhälle. Jag har aldrig ens tänkt på att t.ex. utgå från att en gravid kvinna som kommer till rådgivningen inte har en man som partner, utan en kvinna. Eller kanske fler kvinnor. Och några män. Confusing, men betydligt bättre att tänka på det nu än om några år när man kanske verkligen hamnar i den situationen..

Efter Brunakärr tog jag och Emppu bussen hem till oss, fort böt jag kläder, grabbade trolley-bagen och sprang till bussen som tog oss till terminalen.
På båten började vi med att äta lunch (överprissatt sallad och salladssås på påse för 0,50€!) och satte oss sedan bekvämt i SunDeck-baren och avnjöt några.

Hotellet vi bodde på hette Tallink Spa Conference **** och fanns alldeles vid hamnen. Inredningen var.. intressant. Heltäckande mattor med zebra-mönster, lila detaljer, giraff-mönster på storlarna..Well okej, låter värre än det var.
Vi gick direkt till hotellets spa och bokade alla varsin ryggmassage á 30 min. Så gick vi turvis på massage medan de andra befann sig på pool-området och på bastuavdelningen och bara njöt av lyxet - ah!

Efter badandet och masserandet var vi hungriga som tusan, så vi började fixa oss färdiga inför kvällen. Jag och Emppu insisterade att köpa en skumppaflaska och gissa bara hur det gick när jag skulle öppna korken? Den fullkomligt avfyrades upp i taket med ett jäkla poff (korken hittade Emma senare i sin säng..) och jag stod och glodde som en chockad kossa. Som tur sprutade ingen dricka ur flaskan, så inget alkoholmissbruk blev aktuellt ;)

Middagen åt vi på Peppersack, alltså samma restaurang som jag och sambon åt på tidigare i sommar. Maten var igen himmelsk: till förrätt valde jag mozzarella-sallad, som bestod av grön sallad, mozzarella-bollar, tunt skivad rödlök och balsamico-sirap - nam! Till huvudrätt valde jag samma som sist, alltså lax med tartarsås och vildris samt husets vitvin. Till efterrätt drack vi alla varsin strawberry margharita och den satt som handen i handsken och blev en perfekt avslutning på kvällen.



lördagsmorgonen hade vi tidigt väckning och gick ner till hotellets restaurang på bufféfrukost innan vi drog oss mot stan. De andra fyndade massor med kläder och själv fyndade jag en silkestopp i senapsgult/limegrönt/annan obestämd färg.

I väntan på båten och chekc-in:en satt vi och njöt av den sista timmen i hotellets lobby. Det kändes hur ledsamt som helst att åka tillbaks hem och vi konstaterade alla att vi nästa gång skall boka en extra-natt, eftersom tiden nu blev väldigt knapp. Men nu vet vi redan att hotellet är hur bra som helst och att vi definitivt bokar in oss på samma igen en annan gång!

Vi åkte tillbaks hem med Tallink och snacka om att bli glad när de hade den parfymen som jag funderat över länge och väl - Guess Seductive. Doften är passligt söt, inte sådär sockervadd, men samtidigt litet syrlig och fräsch. Jag bara måste köpa den, samt ett smycke som jag också funderat på länge.



Till vardags använder jag alltid samma smycke, alltså det jag fått av sambon för något år sedan i födelsedagspresent. Nu lade jag till en "berlock" med texten truth, eftersom den symboliserar det att jag aldrig ljuger (tro det eller ej - t.o.m. vita lögner är besvärliga för mig!) och att jag anser att sanningen varar längst.

En lugn ensam hemmakväll med mat och glass, Big Brother och tidningar och Facebook-chatt med en tjejkompis kändes helt rätt, trots att jag först hade planerat att gå på krogen.

Imorse ville jag lyxa till det för mig och lagade scones till frukost.



Jag har määäängder med skoluppgifter som väntar, men jag tror jag börjar med att gå ut en sväng och hoppas att det inte börjar regna.

Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3