onsdag 11 maj 2011

Dagens ungdom - what the???

Dagens fundering fick sin början i mitt huvud då vi läste journalen för dagens sista patient: hon kom in för stygnborttagning i huvudet och orsaken till att hon hade blivit sydd, var att hon hade blivit överfallen av ett gäng tonårsflickor. Jaa-a, ni läste rätt: tonårsflickor!

Patienten hade varit ute och rastat sin hundvalp och bett ett gäng ungdomar vara tystare då de stått och skränat utanför hennes hus. Till följd av det hade en av tonårsflickorna slått henne i bakhuvudet med en flaska och sedan fällt henne till marken och börjat slå.

Bilden är lånad





Flickan hade hållit på tills en kille, som varit en del av gänget, hade sagt att flickan skulle sluta - kvinnan hon höll på att misshandla var ju vuxen. Så hade gänget försvunnit och har fortfarande inte hittats.

Min spontana reaktion var kort och ocensurerat: what the f*ck håller på att hända om ungdomarna håller på såhär? Jag kan inte beskriva hur orolig jag blev - inte för min egen säkerhet, utan för hur dåligt ungdomar verkligen måste må i dagens samhälle. Och vad är det som får dem att må så dåligt?

Som blivande hälsovårdare vet jag att jag med stor sannolikhet kommer att få tampas med sådana "problem-ungdomar" och om de mår såhär dåligt nu, så hur kommer situationen att se ut om 10 eller 20 år? Kommer vi att vara tvungna att antingen låsa in eller droga ned alla ungdomar för att klara av dem? Jag tror att lösningen måste hittas i hemmen, men det kräver att föräldrarna orkar och vill engagera sig för sina barns skull. Tyvärr saknar en del föräldrar denna motivationen och om de föräldrarna blir för många, vill jag inte ens tänka mig i vilken riktning utveckligen i samhället kommer att ske...

2 kommentarer:

  1. No shit! Jag funderade vad som får ett gäng söta tonårsflickor att KUNNA (förmå?) misshandla en kvinna sådär bara. Alkohol är ju ingen ursäkt! Ledsamt :/

    SvaraRadera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3