torsdag 5 maj 2011

Äntligen!

För 8 veckor sedan skulle jag aldrig ha trott att min 7 veckor långa praktik på psykavdelningen skulle gå såhär fort. Litet ledsamt kändes det när jag för sista gången styrde stegen mot sjukhuset med händerna fyllda av godsaker (litet nåste man ju muta personalen när de snällt stått ut med mig såhär länge): chokladkex och bullar.

På eftermiddagen stod kaffe på stan med Emminoora, som agerade studerande samtidigt med mig på avdelningen, på programmet. Vi gick till Coffeehouse och pratade länge och väl om allt från bröllop till depressioner. Jag blev åter lika förundrad över hur det kan kännas så naturligt att tala med endel mänskor om precis vad som helst, trots att man knappt känner dem. Eller kanske det är just det, att personen inte känner till min bakgrund och inte heller har några förutfattade meningar om en som gör att man så ledigt vågar berätta om sig själv?

Efter kaffet gick jag, Emmi och hennes lillasyster till en liten fransk pop-up-marknad på torget invid Narinken. Yr av alla härliga dofter köpte vi ostar: jag en mjuk, stark getost och de en getost och brie. Så blev det en runda via H&M och Stockmann Deli.

Snygg kombination med blazer och yllevantar, jag vet, men det blåste ganska kallt faktiskt!


Väl hemma fixade jag en lyxig sallad till kvällsmål. Apropå det har jag fått dille på att fixa olika sallader: de är så enkla att göra - man bara utgår från en grund på sallad, gurka och tomat - och lägger sedan till diverse tillbehör beroende på hur hungrig man är (läs: vad man råkar ha till hands).

Working process..

Voilá! Smaklig måltid!
Min kvällssallad (1 port.)

1/4 gurka
5 körsbärstomater
sallat
1 gul lök
rypsolja
svartpeppar
½ avokado
olika frön
en passlig bit getost

Skölj och skär alla grönsaker. Rosta fröna i en torr stekpanna. Skala löken och skär den i tunna ringar, stek genomskinliga i olja. Skär getosten i passliga bitar. Blanda alla ingredienser på en tallrik, strö peppar ovanpå och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3