söndag 8 april 2012

When the lights go out

Enda sedan liten (eller iaf så länge som jag nu kommer ihåg) har jag gillat att åka bil i mörker, helst nattetid.



Att sitta där i mörket och endast ha bilens lyktor som belysning, lyssna på radion och ibland t.o.m. stänga av den och bara lyssna på motorns spinnande, knappt möta någon annan på flera kilometers sträcka (förutom någon enstaka gasande taxi) - det är något charmigt i det.


Igår natt upplevde jag igen hur avkopplande och tanke-tömande det är att köra bil ensam i natten. Väcker tankar, men ger också utrymme för att fundera på vad man egentligen vill och skall.

Olen jo pienestä pitäen (tai no ainakin niin pitkään kun nyt muistan) pitänyt autolla ajosta pimeässä, mieluiten yöaikaan.
Ainoastaan auton valot valaisemassa tietä, radio ja hyvä musa (vaihtoehtoisesti jopa radion sulkeminen ja pelkkä moottorin hiljaisen kehräyksen kuunteleminen), ainoastaan parin taksin kohtaaminen monen kilometrin pätkän aikana - siinä vaan on sitä jotain!
Eilen yöllä koin tämän pitkästä aikaa taas ja tajusin, miten rentouttavaa ja ajatuksia herättävää ja -tyhjentävää autolla huristelu yöllä on. Se on myös oiva hetki miettiä ja ajatella mitä haluaa.

4 kommentarer:

  1. Olen samaa mieltä sun kanssa! Autolla ajaminen on muutenkin kivaa mut pimeällä siinä on sellaista hohtoa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thii, jes! Joku muukin ymmärtää hyvän päälle ;) Vaikka yleensä tykkään mennä ihan ajoissa nukkumaan ja herätä aikaisin, lähden ilomieli vaikka vaan matkaseuraksi kunhan vaan pääsen yölliselle ajelulle :D

      Radera
  2. Alltså, du menar väl inte att du på riktigt tagit ett foto medan du kört bil i 50km/h?? Skärpning, unge dam! =) Händerna på ratten, 10 före 2...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah vetdu syster kära jag har riktigt väntat på din kommentar ;) Du kan vara lugn: bilen rullade för sig själv, jag mötte ingen i backen och jag hade hela tiden full kontroll över situationen! Vänta bara jag nästa gång får åka med dig: då skall jag visst påminna dig om 10 före å 10 över 2 ;)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3