söndag 22 april 2012

New Nike runningshoes in!

Efter att ha svettats flera kvällar i diverse sportbutiker i Helsingfors centrum lyckades jag äntligen bestämma mig för vilka skor som skulle få ersätta mina gamla trogna Nike Pegasus, vilka plikttroget fört mig runt gator, vägar och spångar i ur och skur, året om, i över 1 års tid.

May I present...


Nike Zoom Elite +5

Built for speed, the Nike Zoom Elite+ 5 Women's Running Shoe keeps the foot locked into place while delivering excellent breathability with large mesh panels along the upper.

Benefits
  • Dynamic Fit system tailors the shoe for a perfect fit
  • Nike Zoom forefoot unit for responsive, low-profile cushioning
  • Carbon rubber heel for maximum durability
  • Waffle pattern at the outsole for traction on a variety of surfaces
  • Deep flex grooves along the length and width of the outsole for a smooth ride

Fit
The Nike Zoom Elite+ 5 is designed to feel light while keeping the foot securely in place. Mesh along the upper helps minimise the overall weight of the shoe while providing excellent ventilation. Super thin synthetic leather overlays hug the foot into place for a stable, comfortable feel.

Cushioning
Since the ball of the foot takes a lot of impact during runs, the Nike Zoom Elite+ 5 has a thin yet springy Nike Zoom unit in the forefoot. It helps provide cushioning while absorbing impact. The Cushlon crash pad runs three-quarters the length of the midsole and helps absorb shock, especially for runners who strike in the midfoot.

Additional Details
  • Sockliner at interior to mold to the shape of the foot for a custom fit
  • Reflective elements for enhanced visibility in low-light conditions
  • Durable rubber outsole for cushioning and a more efficient stride



Beskrivningen, vilken jag hittade på Nikes hemsida (klik!), stämmer åtminstone efter de 4 km + 5,6 km + 8,5km + 3,87km joggingturer som jag hunnit avverka under veckoslutet: skorna är så otroligt lätta på foten och "rullaavuus" är av helt annan kaliber än i mina gamla skor. Dämpningen i hälen får steget att liksom "rulla" framåt, samtidigt som dämpningen i tårna dämpar "stötarna".

Skorna är avsedda för personer med neutralt steg och bottnet är såpass tunt, trots dämpningarna, att man liksom "känner" marken. Själv avskyr jag att ha tjockbottnade skor då jag springer, eftersom jag upplever att jag inte känner marken lika bra och har då större risk att stiga snett och skada mig.

Plus för det tuffa utseendet måste jag förstås också ge åt skorna, fastän de ju inte riktigt matchar resten av mina träningskläder, vilka främst är ljusröda.. Kanske detta blir en bra orsak att förnya den övriga träningsgarderoben också? ;)

l
And after running ~11 km


Monen kokeilukerran ja hikoillun illan jälkeen löysin vihdoin ja viimein juoksukengät, jotka miellyttivät niin tuntumaltaan, hinnaltaan kuin ulkonäöltäänkin.
Kyseessä ovat siis Nike Zoom Elite 5+ - juoksukengät. 
Kuvailu, jonka löysin Niken kotisivuilta, pitää mielestäni todella hyvin paikkansa, ainakin näiden tämän viikonloppuna juoksemani kilometrin jälkeen: kengät ovat unelman-kevyet jalassa ja rullaavuus on jotain ihan toista maata kuin vanhoissa Nike Pegasus-kengissäni. Riittävät vaimennukset niin kantapäässä kuin päkiässäkin saavat askeleen tosiaan ikään kuin rullaamaan eteenpäin, samalla kun ne vaimentavat "töyssyjä" tehokkaasti, silti kadottamatta tuntumaa alustaan. Itse en voi sietää paksupohjaisilla kengillä juoksemista, koska niissä tulee helposti tunne, ettei tunne maata jalkojen alla kunnolla ja loukkaantumisen riski on täten suurempi.
Päheästä ulkonäöstäkään en voi valittaa, mutta harmi vaan että suurin osa treenikamppeistani ovat tällä hetkellä pinkkejä ja vaaleanpunaisia. Olisikohan tässä hyvä syy uusia vähän treenikama-garderoobia? ;)


2 kommentarer:

  1. Niin makeet nuo kengät :P Itsekin pitäs varmaan hankkia kunnolliset kengät lenkille.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thii, kiitos :) Makean ulkonäön lisäksi tossut ovat ihan äly-mukavat jalassa ja se myyjän kehuma "rullaavuus" tosiaan pitää paikkansa :) Suosittelen ainakin kokeilemaan!

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3