fredag 13 april 2012

Green, yellow or brown? Kid or adult?

Snacka om att hålla både tummar och tår i kors och hoppas att fredagen den 13. är en otursdag bara för dem som är vidskepliga och tror på det. Idag skrev jag nämligen mitt mognadsprov. Ett steg närmare examinationen och stritta-med-ett-galet-skratt-ut-ur-skolan. Förhoppningsvis.

jeans H&M, lace top Vila, shirt Tiger of Sweden, sneakers Vagabond

Alla har vi väl en vakio-posé?
Kaikille meillä taitaa olla vakiopose?
Fy farao så nervös jag kände mig inför tenten. Jag skrattade åt min kompis E att vi tydligen fått ombytta roller: hon är oftast hyperaktiv och jag är den mer lugna, men idag var det precis tvärtom då jag inte klarade av att ens titta igenom mina papper före tenten.

Själva tenten var inte över huvudtaget som jag tänkt mig: inga frågor och inga allternativ - endast en kort mening: skriv en essä. Nåja, jag gjorde mitt bästa och hoppas att jag med de fyra nedklottrade sidorna lyckas övertyga granskaren (eller är det handledaren som kollar igenom tenten?) om att jag behärskar det svenska språket, samt att jag kan med handen på hjärtat lova att jag svettats blod, svett och tårar och stressat ihop mitt examensarbete helt själv.

På kvällen drog jag ut på joggingtur efter att ha kollat i kalendern att jag senast sprungit på måndagen - ovanligt lång paus för mig! Benen kändes som trästyltor efter gårdagens "kyykky"-träning, men jag försökte koncentrera mig på att njuta av den friska, dimmig luften.

Nu skall jag lägga mig på soffan och njuta av det nyaste numret av Olivia (klik!) som jag köpte åt mig själv som fredagsgodis ;)

pic from Olivia.fi

Tänään olen istunut sormet ja varpaat visusti ristissä ja toivonut, että perjantai 13. päivä tuottaa epäonnea ainoastaan niille, jotka ovat taikauskoisia ja uskovat siihen. Tänään kirjoitin nimittäin kypsyyskokeen, joka toivon mukaan vie minut taas askeleen lähemmäksi terveydenhoitajaksi valmistumista, sekä koulusta poistumista. Toivon mukaan.
Tentti ei nimittäin alkuunkaan vastannut odotuksiani: ei kysymyksiä, ei valinnanvaraa. Ainoastaan toteamus: kirjoita essee. Noh, minä-tyttö kirjoitin ja toivon, että onnistun tekstilläni vakuuttamaan tarkastajan siitä, että osaan sekä kirjoittaa ruotsiksi, että lupaan kautta kiven ja kannon, että olen itse ja yksin raapustanut kasaan koko opparini.
Illalla läksin pitkästä aikaa juoksulenkille. Jalat eivät tosin nousseet kovinkaan keveästi, vaan muistuttivat enemmänkin puupölkkyjä, kiitos eilisen kyykkytreenin. Yritin olla piittaamatta vaikeuksista ja nauttia raikkaasta, pien-sateisesta ilmasta.
Nyt aion siirtyä röhnöttämään sohvalle, kera uusimman Olivia-lehden, jonka ostin itselleni perjantainamiksi ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3