fredag 21 september 2012

Aaaahaa, so that´s why?

Ett av de vanligaste problemen som joggare/löpare lider av är muskelspänning i m. iliopsoas, alltså i en muskel som finns i höften.

Iliopsoas (latin: musculus iliopsoas) är en djup muskel i buken som böjer och utåtroterar höftleden, samt böjer ryggraden (columna vertebralis). Iliopsoas är ett samlingsnamn av tre intilliggande muskler med liknande funktion. Dessa utgörs av: m iliacus, m psoas major och m. psoas minor. (Wikipedia.se)

pic from wikipedia
Imorse då jag satt och åt morgonmål bläddrade jag, som vanligt, i en gammal Fit-tidning (klik!) där jag stötte på en notis om spänning i höftens muskler. I den lilla texten stod det att spänning i musculus ilipsoas drabbar främst joggare, men också dem som sover i fosterställning, samt dem som sitter mycket (vilket jag i mitt nuvarande jobb gör) - precis som jag! Så inte undra på att jag ofta känner mig som en gammal tant med mina knakande höfter då jag tycks utsätta mina stackars höftmuskler för spänning både dag och natt. Inspirerad av notisen passade jag på att stretcha en stund på morgonen innan det var dags att gå till jobbet. Tänk så roligt att man kan lära sig någonting nytt redan i frukostbordet! Medan jag stod där och stretchade lovade jag mig själv att jag skall börja tänja mina muskler mer, eftersom det är min definitivt svagaste punkt då det kommer till träning.

Brukar ni stretcha eller är ni lata som jag och fuskar?

super-flu-killing-brekkie: porridge, strawberries, ginger, honey and quark

Aamulla selaillessani vanhaa Fit-lehteä katseeni osui pieneen info-ruutuun, jossa käsiteltiin lonkan lihaksiston jumeja. Lihaskireys lonkankoukistajissa on yksi juoksijoiden/hölkkääjien tavallisimpia vaivoja.
Lonkankoukistaja (M. iliopsoas) on syvällä oleva lihas, joka koukistaa lonkkaniveltä. Se muodostuu lihaksista M. psoas major, M. psoas minor ja M. iliacus. Lonkankoukistajalihas kiinnittyy rintarangan alimpaan ja kaikkiin lannerangan nikamiin, lonkkaluuhun ja reisiluun yläosaan. Lonkkaa koukistaa myös suora reisilihas (M. rectus femoris), räätälinlihas (M. sartorius) ja leveän peitinkalvon jännittäjälihas (M. tensor fasciae latae). (wikipedia.fi)
Tekstissä mainittiin, että venyttelyn laiminlyöminen juoksun jälkeen, sekä sikiöasennossa nukkuminen ja paikallaan istuminen (mitä siis tämän hetkisessä työssäni teen vähän liikaakin..) ovat suurimpia syitä lihaskireyteen kyseisissä lihaksissa - tämähän pätee juuri minuun! Tästä valaistuneena venyttelinkin hetkisen heti aamiaisen jälkeen ja tein itselleni pienen lupauksen - nimittäin että alkaisin venyttelemään useammin. Venyttelen tällä hetkellä hävettävän harvoin, vaikka tiedän kuinka tärkeä osa se on osana treeniä ja lihashuoltoa.
Mitenkäs siellä - venytteletkö usein vai fuskaatko kuten minä?

Klikkaa tästä itsesi Fit-lehden erikoistarjoukseen. 6 numeroa vain 21,90 ja tilaajalahjaksi keittiövaaka!
*innehåller reklam/sisältää mainoslinkin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3