fredag 28 september 2012

It ain´t normal to be as active as I was 27.9, or?


Jag har konstaterat att de dagar, då man närapå flyger från ett ställe till ett annat är man som effektivast - vadå man hinner ju med en hel massa grejer inom endast 24 timmar! Problemet är dock att man oftast fortfarande "går på höga varv" fastän dagen blir kväll, vilket resulterar i att det är svårt att somna. Och det var exakt det jag råkade ut för igår kväll - suck.

Förmiddagen förlöpte som på vingar då jag hade akut patientmottagning och direkt efter lunch (ah, kallrökt lax på rågbröd - finns det en bättre combo?) fick jag sätta fart på benen och promenera på Stengårds sjukhus, där jag spenderade resten av arbetsdagen på Marevan-skolning. Skolningen i sig var nyttig och jag lärde mig mycket nytt, men jestas så tungt det var att sitta stilla och försöka koncentrera sig i 1h 45 minuter då föreläsar-tanten babblade på. I ett. Puh, kändes nästan som om jag varit tillbaks på skolbänken!

Efter skolningen kändes det skönt att promenera hem i duggregnet och inse att jag skulle ha sparat typ 3 minuter på att åka buss; att anlita bussen i rusningstid i centrum är allt annat än lönsamt! Hemma slävade jag i mig mellanmålsgröt och kaffe, bläddrade hastigt igenom favorit-bloggarna och drog sedan på mig joggingutrustningen och drog ut på länk runt Sandudds begravningsplan - åter i uppfriskande duggregn.
Efter länken tänjde jag musklerna, inspirerad efter Stretching-timmen på onsdagkväll (rekommenderar!), duschade hastigt, fixade mig i ordning och drog ut till stan för att träffa P.
Väl hemma tillbaks efter en lång och skön pratstund, samt ett hastigt varv via Sokos 3 +1-dagar fixade jag ännu mat eftersom jag kände mig hungrig som en varg, tvättade en maskin med byk och diskade.
Ju mer klockan blev, desto mer stressad kände jag mig då jag insåg att kroppen gick på höga varv och energinivån vägrade sjunka, trots att det definitivt var sovdags. Det är väl mer än känt att stress definitivt INTE gör en det minsta tröttare, utan snarare tvärtom piggar upp en. Så efter att ha snurrat runt i sängen i över 1h steg jag upp, åt (mot alla regler) ett stort knäckebröd med ost och paprika och lade mig på nytt.

Tydligen lyckades jag somna, eftersom jag imorse vaknade till att väckarklockan ringde. Som tur kände jag mig pigg, trots att nattsömnen blev kort och hann ännu fixa en massa små grejer innan det var dags att promenera till jobbet.

Saldot för igår blev alltså: jobb, skolning, promenad till jobbet á 15 minuter, promenad till skolningen á 30 minuter, promenad hem från skolningen á 15 minuter, jogging á 30 minuter, stretching á 10 minuter, veckans disk, middag och en maskin med byk.

Vad gjorde du igår?


Nojoo, sain taas eilen todeta, että niin päivinä jolloin ehtii häärätä yhtä sun toista päivän aikana ja olla todella tehokas, on lopputulos illalla se, että Nukkumatti ajaa väärää osoitteeseen eikä uni meinaa tulla.
Eilen kävin kovilla kierroksilla heti aamusta ja kerkesin tehdä jos vaikka ja mitä: aamusta kävin töissä ja pidin akuutti-vastaanottoa, kunnes lounaan (ah, kylmäsavulohi + ruisleipä on lyömätön combo!) jälkeen lähdin kävelemään kohti Kivelän sairaalaa, jossa istuin iltapäivän Marevan-koulutuksessa. Koulutuksen (jossa opin paljon uutta, mutta jossa hermot meinasivat mennä ja keskittymiskyky kaikota istuttuamme 1h 45 min putkeen..) jälkeen kävelin kotiin ja olin tyytyväinen todettuani, että olisin "voittanut" maks. 3 minuttia sillä, että olisin hypännyt bussin kyytiin; bussilla kulkeminen keskustassa ruuhka-aikaan on mielestäni TÄYSIN turhaa ajan (ja hermojen) tuhlausta.
Kotona keitin kahvit, tankkasin välipalapuuroa (nykyinen suosikkini ja vakioni), selasin suosikki-blogini läpi ja vaihdoin lenkkikamat päälle ja läksin ulos. Rauhallinen hölkkälenkki välillä spurttaileen tuntui piristävältä pienessä tihkusateessa ja olin oikein tyytyväinen.
Kotona tein, keskiviikko-illan Stretching-tunnista inspiroituneena, parit venyttelyt, kävin pika-pika-suihkussa, laittauduin ja lähdin taas kaupungille, tosin nyt tapaamaan ystävääni P:tä.
Pitkän ja mukavan jutustelun, sekä 3 + 1-päivillä pyörähdyksen jälkeen suuntasin iltamyöhäsellä kotiin, tein vielä ruokaa, tiskasin viikon (!) tiskit ja pesin koneellisen pyykkiä. Valitettavasti jouduin tosin toteamaan, että mitä edemmäs ilta kului, sitä enemmän energia pulppusi kropassani enkä pystynyt rauhoittumaan. Pyörittyäni reilu tunnin vällyjen välissä kuikuillen Nukkumattia nousin ylös, tein ison juusto- ja paprikapäällysteisen näkkärin (vastoin kaikkia sääntöjä!) ja palasin sänkyyn.
Olin nähtävästi onnistunut nukahtamaan, koska heräsin aamulla herätyskellon pirinään. Onnekseni mikään massiivinen väsymys ei painanut päälle, vaan ehdin jopa puuhailla aamustakin ennen töihin lähtöä kaikkea pientä ylimääräistä.
Eilisen saldoon olen aika tyytyväinen: kävely töihin á 15 min, työpäivä, kävely työpaikalta koulutukseen á 30 min, kävely koulutuksesta kotiin á 15 min, hölkkä á 30 min, pyykit + tiskit. Huh.
Mitäs sinä puuhasit eilen - otitko lepiä vai vaivasiko sinuakin Duracell-vaihde?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3