onsdag 19 september 2012

Don´t you worry about a thing

Ett samtal från min kära syster A igår kväll då jag var ute på en liten uppfriskande promenad fick mig att haja till: jag har ändrats - har jag vuxit?

Min syster påpekade hur mina inlägg på den senaste tiden allt mer har handlat om bröllop, barn och hus och emellan raderna tolkade jag detta som en viss oro från hennes sida: håller hennes lillasyster på att bli stor mån tro? Själv skrattade jag en aning åt systerns reaktion och konstaterade att jag visst inte längre är 14 år gammal och att sådana "vuxnas grejer" så småningom väl blir aktuella även för mig, speciellt då motsvarande förändringar blivit aktuella för andra i min omgivning.

Trots att jag luftat tankarna kring bröllop, barn och barnvagnar, hus etc. kan jag försäkra er om att jag tillsvidare nog inte skall göra några radikala förändringar i mitt liv, då jag för tillfället varken vet var jag skall bo, jobba, leva eller vara. Trots det känner jag mig för tillfället lugn (åtminstone 90% av min tid ;)), eftersom jag är säker på att jag kommer att hitta min väg och riktning i livet.

För tillfället koncentrerar jag mig på problem i en betydligt mindre storlek och skala: jag borde SÅ definitivt städa min bostad idag, men fy farao så motvilligt det känns! Som "tur" regnar det ute, vilket innebär att jag som är flunsig inte borde gå ut och blöta ned mig, och skulle därför med gott samvete kunna stanna hemma och putsa mitt hem en aning. Då jag var yngre spelade jag ofta musik på hög volym medan jag städade - kanske jag borde prova ifall det skulle inspirera mig till att städa (eller åtminstone göra det litet mer lockande)? Måste bara se till att jag inte hamnar framför youtube för resten av kvällen i jakt på bra städ-musik ;)







Isosiskoni A soitti eilen ollessani lenkillä ja huomautti, sangen huolestuneena, että viime aikaiset postaukseni ovat lähinnä kertoneet häistä, asunnoista, muutosta ja lapsista - ei kai vain hänen pikkusiskonsa ole kasvamassa isoksi? Totesin siskolleni hieman naurahtaen, etten enää ole 14-vuotias ja että moiset "aikuisten-jutut" kyllä pikkuhiljaa alkavat käymään minullekin ajankohtaisiksi - varsinkin nyt kun vastaavanlaisia muutoksen tuulia on puhallellut lähipiirissäni.
Voin kuitenkin rauhoittaa teitä kaikkia kertomalla, etten nyt lähiaikoina ole suunnitellut mitään muutoksia noilla saroilla, koska en tällä hetkellä tiedä missä aion asua, elää tai työskennellä. Ihme kyllä tuo tietämättömyys ei ahdista eikä häiritse (tai ainakaan paljoa ;)), vaan uskon vakaasti, että löydän vielä paikkani ja tieni.
Sen sijaan aion nyt keskittyä huomattavasti pienempiin ongelmiin, kuten siivoamiseen, jota kämppäni jo toden totta kaipaisi! "Onneksi" ulkona sataa, mikä merkitsee sitä, etten saisi käydä ulkona kylmettämässä ja kastelemassa itseäni lenkillä ja saisin hyvällä omalla tunnolla oleskella loppupäivän sisällä. Muistelinkin tässä, että nuorempana siivoilin aina radion volat kaakossa - pitäisiköhän taas kokeilla jos musiikki toimisi innoittajana siivoamiseen? Tai edes lohtuna? Pitää vain varoa etten unohdu Youtubiin loppuillaksi etsimään "sitä oikeaa" siivousmusiikkia ;)

2 kommentarer:

  1. Syster A är nog inte orolig över att lillasyster håller på (?) att växa till sig, utan över att hon tycker att lillasyster skriver lite för mycket på nätet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande syster A, som jag sa åt dig igår, är bloggen en glimt för utomstående av vad som pågår i mitt liv, men också en dagbok för mig. Visst vet jag att ämnena jag på senaste tiden har bloggat om är känsliga och tankeväckande, men jag tycker det är okej att en (snart) 23-åring vädrar sina tankar kring dem utan att det ännu behöver ha någon vidare betydelse. Dessutom berättar bloggen om mig och mitt liv - också om tankar som rör sig i dem :)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3