måndag 3 september 2012

The first day of my new life

Snart är den första dagen på min nya vardag snart förbi. Idag inledde jag min karriär som hälsovårdare,  påbörjade den första arbetsdagen på ett jobb som jag skaffat HELT själv (altså helt utan kontakter), samt började/fortsatte vardagen i Helsingfors och min lilla lya. Puh, a whole lot of program för bara en dag, inte sant?

shirt + jeans H&M, shoes Vagabond, watch MK
Under min första dag på jobbet gjorde jag inget speciellt, utan satsade främst på att hitta rätt våning, skaka hand med alla som jag mötte i korridoren (ja, inte med patienterna förstås) samt bekanta mig med rutinerna på hälsostationen. Det kändes skönt att höra att jag i lugn och ro får bekanta mig med stället och behöver inte känna någon press på att jobba. Ändå brinner jag av iver att få börja jobba, men för att undvika allt för många pinsamma situationer tror jag att det är bäst att jag lär mig använda datorsystemer först..

jacket Helly Hansen, tights + shoes Nike
Efter jobbet fortsatte jag med vuxen-grejer: skötte skatteärenden, drack kaffe, tvättade kläder, tog en kort, lugn joggingtur, gick till matbutiken och fixade mat. Yep vardagen och rutinerna, here I come!

I even got an office of my own!
Pian on uuden elämäni ensimmäinen päivä pulkassa. Tänään aloitin työt uudessa työpaikassa terveydenhoitajana (sekä ensimmäistä kertaa työpaikassa, jonka olen hankkinut IHAN itse - siis täysin ilman suhteita!), sekä jatkoin arkea Helsingissä ja eloa pikku-asunnossani. Huhhuh, paljon ohjelmaa yhdeksi päiväksi, eikö?
Ensimmäisenä työpäivänäni en tehnyt mitään erikoista, vaan keskityin sukkuloimaan kerrosten välillä, kättelemään uusia tuttavuuksia (no en nyt potilaita sentään!) ja esittäytymään, sekä tutustumaan terveysaseman rutiineihin. Palan halusta aloittaa työnteon ihan kunnolla, mutta jotta välttyisin noloilta tilanteilta taidan ensin opetella käyttämään tietokonejärjestelmää hieman. Tuntuikin kivalta kuulla, ettei minulla ole kiire aloittaa ns. rivimiehenä, vaan saan kaikessa rauhassa tutustua työhöni.
Työpäivän jälkeen jatkoin aikuismaisten asioiden hoitamista: keitin ja join kahvia, hoidin veroasioita, pesin pyykkiä, kävin lyhyellä rauhallisella hölkkälenkillä, kävin ruokakaupassa ja tein ruokaa. Joopa joo, arki ja rutiinit täällä taas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3