lördag 22 september 2012

I guess I´m a little off-season

Varför skall BEHOVET av en massa saker oftast vakna till då man egentligen inte skulle ha råd eller möjlighet att investera i dem? Hmpf. För att citera Scar i Lejonkungen: Livet är så orättvist. Jag. Jag kommer aldrig att bli kung, Å du, min lilla.. (minns inte vad, men har håller en liten mus i tassen) kommer aldrig att se solen gå up.. Aldrig.

En av mina favorit sysselsättningar då jag promenerar på stan är att iakkta andra människor och på sistone har jag märkt att jag fäst uppmärksamhet speciellt vid hur de klätt sig. Åtminstone tycker jag att det är betydligt roligare att kolla in trenderna för säsongen genom att gå ute i friska luften än att sitta inomhus och bläddra i någon modetidning (vilket förstås är ett sjukt bra allternativ då det regnar ute eller då man helt enkelt inte orkar gå omkring). Varför modetidningarna förstås är ett bättre allternativ är att de oftast skriver ut märket/brandet på plaggen och sakerna, var det köpts samt priset. Hur många gånger har inte jag stött på ett sjukt snyggt plagg på stan, men har aldrig fått reda på var det skaffats ifrån, samt om det över huvudtaget skulle passa min budget, då folk sällan går omkring med prislappar och produktbeskrivningar på sina kläder ;)

pic from google

Denhär parkasen från H&M (klik!)vore perfekt om den saknade det lurviga  fodret - för tillfället är det (som tur) inte så kallt att man behöver det än..
Tämä H&M:n takki olisi täydellinen ilman tuota karvavuorta, jota ei (onneksi) vielä tarvitse
Samma gäller denhär (klik!) från Vero Moda
Sama pätee tähän Vero Modan takkiin

Inte ser denhär (klik!) jackan från Boozt.com helt omöjlig ut heller?
Tämäkään takki ei olisi huono vaihtoehto, eikö?


However har jag redan för länge sedan konstaterat att det fattas ett plagg ur min garderob: en parkas. Min samling av jackor är i övrigt tacksamt mångsidig: läderjacka, farkkujacka, seglarjacka, trench, blazers.. Men ingen höstjacka! För tillfället går jag omkring i läderjackan, men den är speciellt på morgnarna ganska kylig att ha då det inte ryms en tjock tröja under, och seglarjackan är tassig att kombinera med handväska. Blazern passar bättre på våren och farkkujackan är en solklar sommarjacka.

I mina drömmar ser jag en armégrön parkas framför mig, men efter en runda på webbutikerna på nätet kan jag konstatera att jag antagligen är litet för sent ute då de flesta redan plockat fram dunjackorna (vilka man förhoppningsvis inte skulle behöva denna vinter..!).

Hurdana jackor använder ni för tillfället?

Denhär jackan från Boozt.com skulle vara PERFEKT bara färgen vore armégrön - I like!
Tämä Boozt.com:sta löytämäni yksilö olisi TÄYDELLINEN jos väri vain olisi toinen..

Miksi minulle useimmiten käy niin, että kun todella HALUAISIN jotakin ja suorastaan himoitsen jotakin, ei lompakkoni meinaisi millään antaa myöden? Epäreilua.
Yksi ehdottomista suosikki-harrastuksistani kävellessäni kaupungilla on ihmisten katselu ja tyylien bongailu. On kätevää yhdistää muodin kartoittaminen sekä hyötyliikunta sen sijaan että istuisi kotona neljän seinän sisällä selailemassa muotilehtiä - mikä tosin on hyvä vaihtoehto sateisinä päivinä tai kun ei yksinkertaisesti vain kiinnosta lähteä ulos. Muotilehtien ehdoton valttikortti on toisaalta se, että niissä useimmiten esitellään tuotteen lisäksi tiedot sen ostopaikasta sekä hinnasta. Se jos joki harmittaa kun bongaa kaupungilla jonkin kivan jutun, eikä saa selville mistä se on hankittu ja minkä hintaisena - harvemmin nyt ihmiset kävelevät tuote- ja hintatiedot selässä! ;)
Olen jo kauan sitten todennut kaapistani puuttuvan yhden tuotteen: parkas-tyylisen takin. Takkikokoelmani koostuu muuten kiitettävästi erilaisista takeista: on farkkutakkia, nahkatakkia, purjehdustakkia, trenssiä, bleisereitä.. Mutta ei parkasta! Tällä hetkellä viiletän ympäri kaupunkia nahkatakissani, joka on valitettavan viileä varsinkin aamuisin. Purjehdustakki on hassun näköinen käsilaukkuun yhdistettäessä ja farkkutakki taas soveltuu pelkästään kesään ja aurinkolasien kanssa käytettäväksi. Jäljelle jää trenssi, joka on vaalean beige ja tuo kevään mieleen - eli ei.
Selailtuani hieman nettiputiikkin tarjontaa jouduin tosin toteamaan, että taidan olla matti myöhäinen: putiikithan ovat tällä hetkellä pullollaan toppa- ja untuvatakkeja (joita ei toivon mukaan tarvitsisi käyttää tänä talvena..).
Minkälaista takkia sinä käytät tällä hetkellä?



*innehåller reklam/sisältää mainoslinkin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3