lördag 31 mars 2012

Learning by reading

Jag har under senaste tiden knappt kunnat tänka på någonting annat än examensarbetet och ständigt känt en press på mig - som om någon stod och flåsade mig i nacken och sade: du MÅSTE.

Min första tentvecka i gymnasiet kommer jag aldrig att glömma: jag stressade som en tok och glömde (mot alla mina vanor) t.o.m. att äta eftersom jag fokuserade så 100%:igt på tentläsningen. Senare insåg jag att det är viktigt att göra någonting roligt i motvikt till läsandet, eftersom det får en att orka hålla motivationen uppe och ger samtidigt ett tillfälle för hjärnan att processera det lästa. Vad som är roligt avgör man själv, men för mig har det handlat om tre saker:
- träna
- träffa kompisar
- läsa bloggar





Det sist nämnda, bloggandet och läsning av andras bloggar, har jag allt mer funderat på nu under senaste tiden och grubblat över varför jag egentligen ens håller på med det.

Jag har några favorit-bloggar, vilka jag aktivt följer med och varje gång läser då ett nytt inlägg dyker upp. Ibland kommenterar jag dem också. Tjejerna som skriver är okända för mig, men de har samma eller liknande intressen som jag och det skapar en viss sorts samhörighetskänsla, trots att jag inte på något plan anser mig varken känna eller vara bekant med tjejerna. I de flesta bloggar som jag läser satsar skribenterna förutom på texterna även på bilderna och det skall jag säga er är ett riktigt nöje som både väcker intresset, samt räddar även en tristare text. På samma sätt kan bilderna också ha en motsatt verkan: inlägg, där skribenten lagt upp suddiga bilder på sig själv i fyllan får mig att se rött direkt. Buah.

Att läsa bloggar är för mig ett enkelt sätt att koppla av och glömma mina egna tankar och problem för en stund. Någon kanske ser på TV, någon annan lyssnar på musik och jag läser bloggar, got it?

På samma sätt innebär också bloggandet en sorts avkoppling för mig: trots att jag inte skriver så innerligt djupa tankar och personliga saker i min blogg, lyckas jag på något sätt koppla av och processera händelserna och tankarna i mitt huvud medan jag svamlar om dagens träning eller mat.

Förutom att bloggandet och läsandet av bloggar har gett mig ett nytt sätt att koppla av, konstaterade jag efter resan till Dubai i januari att jag också lärt mig en hel del tackvare bloggandet: tidigare har jag vetat vad som är mode just nu, hur en Michael Kors Hamilton- eller Mulberry Bayswater-väska ser ut eller vilken nätbutik som har rea och när. Visst låter det ytligt, men jag är väldigt glad över att jag börjat blogga, eftersom jag utöver dessa också lärt mig en hel del om mig själv.


Olen viime aikoina tuskin ehtinyt ajatellut mitään muuta kuin oppariani ja  koko ajan minulla on ollut tietty paineen tunne - ikään kuin joku seisoisi ja hönkisi niskaani kuiskaten "sun täytyy!"Ensimmäistä tenttiviikkoani lukiossa en koskaan unohda: stressasin kuin idiootti ja unohdin (tavoistani poiketen) jopa syödä, koska keskityin niin 100%: :sti pänttäämiseen. Myöhemmin tajusin, että on tärkeää tehdä jotain hauskaa pänttäämisen vastapainoksi, koska se tekee edes jotenkin ylläpitää motivaatiota ja antaa aivojen samalla hieman prosessoida ja höllätä. Omalla kohdallani tämä hauska merkitsee pääasiassa kolmea asiaa:
- Treenaamista
- Ystävien tapaamista
-Bloggailua
Jälkimmäinen, bloggaaminen ja lukemalla blogien seuraaminen, on viime aikoina pyörinyt mielessäni ja olen miettinyt, miksi ylipäätään sitä harrastan.Minulla on joitakin suosikki-blogeja, joita seuraan aktiivisesti ja joiden postauksia luen innolla ja joskus jopa kommentoinTytöt, jotka kirjoittavat ovat tuntemattomia minulle, mutta heillä on samat kiinnostuksen aiheet kuin minulla ja se luo tietynlaisen yhteenkuuluvuuden tunteen, vaikken tyttöjä siis henk.koht. tunne. Useimmissa blogeissa on tekstien lisäksi näyttäviä kuvia, jotka voivat joko pelastaa huonommankin tekstsin, tai vastaavasti pilata hyvänkin postauksen. Postaukset, johon kirjoittaja on liittänyt känniääliö-kuvia en jaksa edes vilkaista.
Blogien lukeminen on minusta helppo tapa rentoutua ja unohtaa omat ajatukset ja ongelmat aikana. Jotkut tv:tä, joku kuuntelee musiikkia ja minä luen blogeja, got it?Vastaavasti myös bloggaaminen merkitsee minulle tapaa rentoutua, vaikken kirjoitakaan niin syviä ajatuksia tai henkilökohtaisia ​​asioita blogissani. Jotenkin, hassua kyllä, raapustaminen päivän tapahtumista tai päivän ruokailuista on minulle oiva keinoa rentoutua ja onnistun monesti "availemaan solmuja", vaikken niistä blogissa edes mainitse.
Paitsi että bloggaaminen on opettanut minulle paljon itsestäni, huomasin myös Dubain reissulla että se on opettanut minulle jotain konkreettisempaa: ilman bloggailua en totisestikaan tunnistaisi Michael Korsin Hamilton- tai Mulberryn-laukkua, tietäisi mikä on "in" muodissa tai ollut kartalla siitä, mistä nettikaupasta saa parhaat alet.


All pics from Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3