tisdag 13 mars 2012

Sunny, sunny tuesday

Imorse insåg jag någonting som är ett säkert tecken på att våren är här: jag måste definitivt byta vinterrocken mot en tunnare variant - jestas så jag svettades i bussen imorse! Samtidigt som jag tyckte att det kändes ofräscht att sitta där små-svettig i bussen och kunde knappt tänka på annat än den friska luften som fanns utanför bussen, smålog jag för mig själv: äntligen, äntligen, äntligen kommer våren och så småningom sommaren närmare!

Idag gjorde jag för första gången hälsogranskningar av skolelever, närmare bestämt 3. klassister, på egen hand och var förvånansvärt nöjd över mig själv: jag tycker både intervjuandet, altså kartläggandet, av barnens hälsostillstånd gick bra, lika så tillväxtkontrollerna och hållningsundersökningarna. För första gången på länge har jag nu fått en känsla av att jag verkligen kan och vet vad jag gör, trots att jag samtidigt uppfattar att jag inte ännu är fullärd och är tidvis osäker, speciellt då någonting avvikande dyker upp, på mig själv.

Glad, men ack så röd om näsan/Iloinen punanenä odottelee bussia

Flunsan hänger fortfarande kvar och efter att jag hade snörvlat hela förmiddagen meddelade min handledare att hon tänkte låta mig gå tidigare hem för att vila (orsakerna var egentligen två: mitt snörvlande, vilket knappast lät speciellt lockande i elevernas öron, samt faktumet att typ hela skolan slutade tidigt idag).

Solen värmde riktigt ordentligt när jag stod och väntade på bussen/Aurinko lämmitti ihanasti kun odottelin bussia

På vägen hem gick jag via posten och hämtade systersonens födelsedagspresent, samt slank in via Stockmann Beauty (klik!), där stamkunderna btw får -20% rabatt på kosmetika och parfymer t.o.m. söndagen 18.3. Efter att ha försäkrat mig om att erbjudandet också gällde parfymer passade jag på att kolla dofta in några nya parfymer:

Victor & Rolf Flowerbomb Summer fragrance (pic from Google)

Miss Dior Cherie eau fraiche (pic from Google)
Salvatore Ferragmo Signorina

Men så hamnade jag åter inför ett svårt val: Signorina eller Flowerbomb? Båda är fruktiga, passligt söta och lätta.

Och uttråkad på att ha hår som mer påminner om en hög höstrån än ett Hollywood-svall på huvudet, kurvade jag ännu via min frissa Bow (klik!) och köpte en olja avsedd för spröda hårtoppar från Redken: All Soft.

Nu återstår det att se om denna produkt skall bli min räddning/Nyt eletään toivossa että tuote lunastaa lupauksensa ja pelastaa hiukseni

Aamulla tajusin, tosin epämiellyttävällä tavalla, että kevät vihdoinkin on täällä: hikoilin nimittäin talvitakissani aamubussissa kuin pieni sika. Taitaa olla jo kevät ja kesä niin lähellä että paksun talvitakin voisi pikkuhiljaa vaihtaa ohuempaan..
Tänään aloin tekemään itsenäisesti terveystarkastuksia 3. luokkalaisille ja omaksi yllätyksekseni jopa ihan onnistuneesti. Sekä haastattelu, tai siis terveydentilan kartoittaminen, kasvun ja ryhdin seuranta sujuivat ihan kivasti ja sain pitkästä aikaa sellaisen fiiliksen, että osaan jopa jotakin. Tiedän tosin, että pupu pomppii pöksyyn aina välillä ja varsinkin silloin jos tulen epävarmaksi osaamisestani tai jos löydän jotakin poikkeavaa. Onneksi ei kukaan ole seppä syntyessään ja tekemällä oppii.
Iltapäivällä ohjaajani tokaisi, että saisin lähteä aikaisemmin kotiin toipumaan flunssastani. Lisäksi koulu tyhjeni kumman aikaisin oppilaista, eikä niitä terveystarkastuksia juuri tehdä ilman oppilaita..
Kotiinmenomatkalla poikkesin hakemassa siskonpojan synttärilahjan, sekä Stockmann Beauty:n kautta (josta kantikset saa sunnuntaihin mennessä -20% alennusta kosmetiikasta!) tuoksuttelemassa uusia  hajuvesiä ja niitä kivoja löytyi taas peräti kolme: Victor & Rolf Flowerbomb-kesäversio, Miss Dior Cherie eau Fraiche sekä Salvatore Ferragmo Signorina. Mutta iskihän se valinnanvaikeus taas: sekä Signorina että Flowerbomb tuoksuivat mielestäni sopivan makeilta, freeseiltä ja juuri minunlaisiltani.
Ja koska tukkani on viimeaikoina muistuttanut enemmän heinäkasaa kuin valloittavaa Hollywood-pehkoa, kurvasin vielä kampaamoni Bow:n kautta hakemassa Millan suosittelemaa Redken All soft-hoitoöljyä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3