lördag 24 mars 2012

My 23.3 in pictures

Eftersom jag fortfarande känner mig allmänt koma-aktig, allmänt trög och slutkörd efter gårdagens tupare i Böle bestämde jag mig för att låta bilderna tala för gårdagens händelser:

24.3.2012


Dagen började med en hurtig sväng till skolan, där jag gjorde min praktik, för att hämta arbetsskorna. Jag passade samtidigt på att slinka in via Café Picnic (klik!) för att köpa en ugnsfärsk croissant som tack åt min handledare. L hade berättat flera gånger om hur mycket hon gillar croissanter, så jag tyckte det var ett bra (men kanske litet annorlunda?) sätt att tacka henne för att hon stått ut med mig i 4 hela veckor. Doften som slog emot mig då jag öppnade dörren till Picnic var btw otrolig: färskt bröd och nybryggt kaffe.. Ah! Gissa bara hur gärna jag skulle ha stannat och ätit frukost där? Men nej. Hemma väntade redan en färdigt laddad Moccamaster och grötflingorna, så jag nöjde mig med croissanten åt L.



Efter grötfrukost och nyaste Elle tog jag spåran till Mässcentrum, där jag träffade E och gick ett varv på Sjukskötardagarna. Tyvärr måste jag erkänna att dagarna år för år blivit sämre: färre stands och mindre godis och annat smått och roligt. Hmpf.

Väl hemma böt jag ut jeansen mot Nike-leggingsen och drog iväg på länk i solskenet. Mina ben kändes fortfarande som mos och var totalt kraftlösa efter måndagens tunga ben-pass - for real tar det såhär länge att återhämta sig eller har min kondis blivit dunder-dålig plötsligt? Trots muskler fyllda av mjölksyra lyckades jag springa hela planerade ca 8km långa rutten på 42 minuter. Nöjd!

Bekvämt och behändigt gick jag till Unicafé och åt lunch: en salig mix av allt-sallad med kalkon och rågbröd till. Fattar bara inte hur någon skule vilja ha oliver eller snuskättiksgurka i salladen. Blörgh.



 Solen lyste och det kändes definitivt som vår när jag gick hem (via Alko, där jag fyndade ett nytt ekologiskt vitt vin!)

shoes Vagabond, jeans Diesel

På eftermiddagen kom sedan söta D till mig och vi drog ut till stan för att nosa efter utbudet klänningar till diverse dimissioner. 
Utbudet var mångsidigt och visst hittade jag någonting nätt, men köpte inget än..

Yes or no?

Efter några timmars fönstershoppande och provrum traskade vi hemåt för att fixa mat: broiler-fetaost-sallad - godaste någonsin!


Här har vi ännu inte plockat fram vinglasen.. ;)
Kuvaa otettaessa emme vielä olleet saaneet viinilaseja pöytään ;)


Och medan vi mumsade i oss kom T. Så började vi fixa oss klara och höll nästan tidtabellen och missade bara EN spåra.



Och resten av kvällen förblir dokumenterad i våra minnen. Efter tuparen for vi ännu på jatkon till Molly´s och först på nattens småtimmar smög jag och D oss hemåt. 
Tack för en rolig och dansfylld kväll tjejer!



Koska olotilani on edelleen koomainen, sekava ja törkeän väsynyt ja passiivinen ajattelin kertoa  eilisestä kuvien muodossa.
Päivä lähti käyntiin reippaalla käveyllä koululle hakemaan työkengät. Matkalla poikkesin Café Picnicin kautta hakemaan kiitoksesksi ohjaajalleni, joka siis oli kertonut monta kertaa miten rakastaakaan croissantteja, uunituoreen croissantin. Voi jukra mikä ihana tuoksu tulikaan vastaani kun avasin oven - olisin mieluusti jäänyt itse aamiaiselle kahvilaan! Mutta kun kotona odotti ladattu Moccamasteri ja puurohiutaleet niin jätin väliin.
Poikkesin E:n kanssa Sairaanhoitajapäivillä Messukeskuksessa ja joudun valitettavasti toteamaan että päivät ovat huonontuneet vuosi vuodelta mielestäni: ständejä ja karkkeja yms pikkukivaa oli tosi-tosi vähän.
Kotiin päästyäni läksin lenkille ja totesin että alaraajani edelleen ovat täyttä muusia maanantain rääkin jälkeen. Onko kuntoni ihan rapa vai kestääkö palautumisessa todella näin pitkään?
Lounaalle lähinkin Unicafehen. Se on niin helppoa, ihan ok hyvää, täyttää mahan ja on halpaa.
Aurinko lämmitti ihanasti ja koko Helsingin keskusta tuntui ihanan keväiseltä. Ah!
Iltapäivällä sain D:n luokseni ja lähdettiin kiertämään kaupunkia ja kartoittamaan mekkovalikoimaa. Löytyihän sieltä muutama varteenotettavakin.. ;)
Kotiinmenomatkalla poikkesimme ruokakaupassa hankkimassa ruokatarvikkeet kana-fetasalaattia varten ja voi moriens miten hyvää siitä tulikaan! Mums!
Sillä välillä kun söimme T:kin liittyi seuraamme ja aloimme valmistautua tupareita varten. Pysyimme jopa aika hyvin aikataulussa ja missasimme vain yhden ratikan ;)
Loppuilta pysykööt sitten mielessämme. Tupareista lähdimme vielä jatkoille Mollysiin ja vasta pikkutunneilla läksimme kotia kohti D:n kanssa. Kyllä oli hauskaa - kiitos tytöt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3