söndag 11 mars 2012

Phhuuhh.. One lazy Sunday, please

Ojojoj, efter det här veckoslutet har jag nog åter fyllt kvoten med att vakta barn för en tid.. Hihi, nå nej skämt å sido, men summa summarum så har jag umgåtts med syskonbarnen mer under veckoslutet än på lång tid. Och åter har jag insett att jag nog gillar barn, men att det är väldigt tids- och nervkrävande att ha dem med sig. Så jag lyfter på hatten åt alla er småbarnsföräldrar!

På lördagsmorgonen ringde storasyster A och undrade om jag ville göra henne, guddottern W och systersonen A sällskap till Hoplop (klik!). För er som inte vet, så är Hoplop i all korthet en aktivitetsbana för barn där man kan klättra i stora klätterställningar, hoppa på trampolin, bada i bollhavet, åka rutschbana och mycket mer. Eftersom jag antog att det skulle bli en "helppo nakki" för mig och att jag främst skulle sitta och se på när barnen klättrade omkring, drog jag iväg på en uppiggande kort joggingtur innan vi hoppade i bilen mot Hoplop. Oj så fel jag hade: efter ca 1½ h i Hoplop var jag helt utmattad och svettig - inte av att se på barnen, utan efter att själv ha klättrat, sprungit och rutschat omkring tillsammans med barnen! Jag insåg att småbarns föräldrar definitivt måste vara fit då de veckoslut efter veckoslut åker till sådana aktivitetscenter med sina barn och springer omkring med dem där. Men tänk så skönt att veta att man visst inte behöver ta någon stress över hur man skall hålla sig i fin form utan gym då man har barn - det är bara att packa in ungarna i bilen och åka med dem till Hoplop för några timmar! (bildmaterial från Hoplop finns tyvärr inte, eftersom vi inte hade någon kamera med oss. Men svettiga och röda om kinderna var vi!)

Resten av lördagen låg jag halvdöd på soffan och orkade knappt stiga upp. Gissa om det tog på mitt självförtroende - jag som trodde att jag hade en relativt bra kondis! Hah. Nu har jag det svart på vitt: mina syskonbarn, 2 och 4 år gamla, beatar mig med hästlängder.

På kvällen tittade jag på finalen i Melodifestivalen och blev glad då min favorit, Laureen, vann.



Har idag suttit och lyssnat på finalisternas bidrag upp och ned från Youtube och undrat över hur svenskarna alltid lyckas göra så bra musik..

Imorse packade jag och syster A oss åter med barnen i bilen och åkte till Borgå. W skulle delta i sitt livs första skidtävling och med en sådan framgång: 2. placering!
Nästan direkt efter att vi kommit hem fick jag order om att gå ut med syster E:s hundar. Vi tog en lugn promenad i solskenet och njöt av värmen och vattenpölarna som dök upp på vägen.

Eve


Fick riktigt vår-fiilis faktiskt, men jag hoppas att dethär blöta skedet fort går förbi och vägarna torkar fort så man kan plocka fram sina vårskor.

Ylva

Hohhoh, tämän viikonlopun jälkeen voi kyllä todeta että lapsi-kiintiöni on hetkeksi täytttynyt. Hehe, no ei vitsi vitsi, mutta olen tosiaan tänä viikonloppuna hengaillut siskonlasteni kanssa enemmän kuin pitkään aikaan. Nostan kyllä hattua kaikille pienten lasten vanhemmille, sillä tajusin taas viikonlopun jälkeen että lapset vaativat hurjasti niin hermoja kuin myös aikaakin.
Lauantaiaamuna siskoni A soitti ja kyseli josko lähtisin hänen ja siskonlasten W:n ja A:n kanssa Hoplop:iin. Hoplop on siis lasten seikkailu-/temppu-/kiipeilyrata, jossa voi kiipeillä, liukua liukumäkeä, pomppia trampalla ja juosta ja vaikka mitä. Koska elin itse uskossa, että tiedossa olisi helppo nakki, kävin vielä piristävällä juoksulenkillä ennen lähtöämme. Ja miten väärässä olinkaan: 1½h jälkeen olin ihan poikki: Hoplopissa nimittäin aikuistenkin oli tarkoitus/sallittua pomppia, kiipeillä ja hyppiä ja niinhän me teimme. Itsetuntoni koki kolauksen kun jouduin koko loppu-lauantain maata raatona sohvalla - olenhan uskotellut itselleni että minulla olisi hyvä kunto. Hah. Siskonlapseni päihittävät minut 6-0. Ja heillä tosiaan on ikää 2 ja 4 vuotta.
Illalla seurasin TV:stä Melodifestivalen:in finaalia ja iloitsin suosikkini voitosta. Tänään olenkin soittanut finaali-biisejä ympäri ämpäri ja ihmetellyt miten ruotsalaiset onnistuvat tekemään niin hyvää musaa..
Tänään aamulla pakkauduimme uudestaan siskon ja lasten kanssa autoon ja suuntasimme W:n ekoihin hiihtokilpailuihin Porvooseen. Ja onnistuihan tyttö heti sijoittumaan 2. sijalle!
Heti kotiin päästyämme sain nakin viedä toisen siskoni koirat lenkille. Kävimme sangen rauhallisella kävelyllä nauttien auringosta ja vesilätäköistä. Toivon kyllä ettei tämä märkä-vaihe kestäisi kovin kauaa, niin että voisi pian kaivaa kevätkengät esille kaapista..

2 kommentarer:

  1. Syster A tackar så varmt för hjälpen, utan dig skulle vi nog inte ha klarat oss <3

    SvaraRadera
  2. Hihi tack åt er alla tre själv! Hoplop fixade vi ju galant och likaså skidtävlingen, fast största tacket säkert borde ges åt famo å fafa som kom å distraherade A så han glömde skrika ;)

    SvaraRadera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3