måndag 5 mars 2012

Thank you for this monday

Oj en så underligt bra måndag jag har haft idag - trots att det altså verkligen är måndag idag! Hör och häpna.

Fick lyxigt värre bilskjuts till skolan, där jag gör min praktik i skolhälsovård, imorse och hade en tankeväckande diskussion med pappa (igen). Praktiken trivs jag fortfarande med: arbetsuppgifterna och handledaren har faktiskt väckt en liten smyg-dröm om att en dag jobba som skolhälsvårdare inom mig. Okej, det att vi idag slutade litet tidigare bidrar nog bara till att måndagen kändes ovanligt bra, men visst är det roligt att för en gångs skull vara hemma i tid och t.o.m hinna och ha energi att göra annat än bara dimpa ned på soffan efter jobbet?

Under veckoslutet hade jag en hel del program och tack vare det har jag fortfarande bra fiilis:
- shoppa med mamma och hitta världens finaste skjorta (bildbevis är på kommande. Men jag kan redan avslöja att mönstret på skjortan är en helt ny grej för mig.. Gissar någon redan?)
- lång springlänk (vilken tyvärr inte löpte så bra med magen fylld av mat i motvind. But still.)
- festa i gott sällskap
- blev bjuden på tjinuskikaka på söndagen

Och på fredagen fick jag sällsynt, men efterlängtat cafébesök till stan, nämligen gudottern W tillsammans med min syster A och systersonen A. W fyllde 4 för några veckor sedan och ju äldre hon blir, desto mer prima tycker jag hon blir! För tillfället får man ett gott skratt bara genom att lyssna på alla hennes historier om prinsessor, ljusrött, Tsu-tsu Pets (eller vad i helsike dom nu heter) och Pippi Långstrump. Med sitt blonda hår och blåa ögon är flickan dessutom sötare än socker, vilket nog kompenserar och förlåter de (få) hyss hon gör och säger. Eftersom jag är yngst i syskonskaran tycker jag det är extra-roligt att få liksom uppleva hur småflickor lever i prinsessvärlden och ser upp till en som är äldre och är så viktig med handväska och nagellack. W är mån om att diskutera speciellt med mig om klistermärken som man kan limma på naglarna och andra finesser som handväskor, eftersom hon vet att hennes mor (d.v.s. min syster) inte delar samma intresse för tjej-grejer som jag och W.

pic from google

Blir det redan råddigt att följa med mina tankar? Kanske bäst att stänga av datorn. En ny (praktik)dag väntar imorgon igen.


pic by sis A


Oi, miten harvinaisen kiva maanantai mulla onkaan tänään ollut! Ihan ihmeellistä - onkohan tänään edes oikeasti maanantai?
Aamu alkoi hyvin jo siitä syystä että pääsin isin autokyydillä koululle, jossa olen työharjoittelussa. Isin kanssa taas vaihteeksi käytiin syvä ja fiksu keskustelu mun tulevaisuudensuunnitelmistani ja sainpa taas jopa yhden idean mitä sitä seuraavaksi keksisi.
Työharjoittelussa viihdyn edelleen ja pieni salainen unelma siitä että voisin jopa joskus työskennellä kouluterveydenhoitajana on alkanut itää päässäni kiitos kivan ohjaajan ja kiinnostavien työtehtävien.
Toisaalta se että lopetimme päivän työt tänään hieman normaalia aiemmin ei ainakaan ole huonontanut päivääni pätkääkään: hitsit oli kiva tulla kotiin työpäivän jälkeen ja tuntea että energiaa riittää vielä johonkin muuhunkin kuin pelkästään sohvalle rojahtamiseen.
Viikonloppuni oli jokseenkin tapahtuma-täyteinen, mikä todennäköisesti on myös osasyy tämän päivän hyvään fiilikseen. Viikonloppuna ehdin m.m:
- käydä ostoksilla mamin kanssa ja löysin mitä ihanimman paidan! (kuvamatskua tulossa ja voin jo paljastaa että kuosi on minulle täysin uusi aluevaltaus. Keksiikö jo joku mikä?)
- käydä pitkällä lenkillä (joka ei tosin sujunut kovin hyvin vastatuulen ja täyden vatsan takia. Anyway, tulipahan tehtyä)
- Juhlimista mitä parhaimmassa seurassa
- Sunnuntain kruunasi vielä kinuskikakku - mums!
Ja perjantainahan sain mitä suloisinta kahvipöytäseuraa kaupunkiin: kummityttöni W, kera siskoni A:n ja siskonpoikani A. W täytti vastikään 4 vuotta ja hänestä on mielestäni kehittymässä mitä hauskin tapaus. Minusta on mahtavaa kuunnella hymyssä suin likan juttuja prinsessoista, pinkistä väristä ja Tsu tsu-petseistä (vai mitälie olevatkaan). Koska itse olen perheen kuopus saan minäkin näin kokea sen miten pieni tyttö kehittää ja elää prinsessa-elämää ja matkii vanhempia naispuolisia henkilöitä. Tyttö keskustelee etenkin minun kanssani kovin mielellään käsilaukuista ja kynsitarroista, koska hänen äitiänsä (eli siskoani) eivät nämä tyypilliset tyttö-jutut niinkään kiinnosta.
Ohhoh. Meneekö jo sekavaksi? Ehkä olisi parasta painua pehkuihin. Uusi työpäivä odottaa huomenna taas.

2 kommentarer:

  1. Både Wilma och Arthur är nog helt överförtjusta i dig, för nu på senare tid har du haft tid att umgås med dem =) Ger man, så får man.

    Fast domdär små som Wilma pratar om är Pet shoppar, inte zhuzhu pets (för sådana kommer hon förhoppningsvis aldrig att få).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå ja had sån kutina också att didär små krabaterna inte heter zhu zhu, så jag googlade "joulun parhaat toivelahjat" å så fick ja dedär som svar ;)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3