onsdag 28 mars 2012

What stress causes

Min kropp tål inte stress. Eller press. Eller känslan av att veta att jag nödvändigtvis MÅSTE hinna göra någonting inom en viss tid och att min framtid beror på att jag får det gjort.

Altså stängde jag av datorn igår vid midnatt, gick och lade mig, men snurrade på och trasslade in mig i lakanen x 1000. Försökte febrilt få in tankarna på någonting annat än examensarbetet och all ångest som det förtillfället får att välla inom mig, men överraskade mig själv med att börja stressa över att hinna göra allt annat som står på to do-listan, så som returnera en del grejer till butiker, gå till posten.. Jag är väl medveten om att vårdyrket innebär en hel del stress och förutsätter en god stresshanteringsförmåga av arbetaren för att han/hon inte skall få burnout och att det är precis i den branschen jag begett mig in på. Underligt nog brukar jag ta mer press och stressa över grejer i mitt privatliv, än på jobbet. Eller kanske jag borde säga som tur att det ändå är åt det hållet?

imorse vaknade jag kl. 6:00 då grannens väckarklocka började plinga (yep, ni läste rätt: jag sover så ytligt då jag är nervös, så jag vaknar till en alarmsignal från en mobiltelefon på andra sidan väggen!), försökte somna om, men gav upp då klockan närmade sig 7 och steg upp.

Skolan började först 9:15, så jag passade på att använda min "överlopps"-tid på morgonen effektivt genom att betala räkningar (ingen god början på morgonen) och genom att sticka tidigare hemifrån och gå via R-kiosken och returnera kjolen jag beställt från H&M (bilden, kvaliteten och verkligheten stämde inte överens).

Nu efter 6h onödiga föreläsningar på skolan skall jag återuppta mitt mega-projekt, även känt som examensarbete. Thank God borde det inte vara mycket kvar - jag orkar inte flera dagar med såhär litet sömn!

Mun kroppani ei oikein taida kestää stressiä ja vielä vähemmän sitä tunnetta, että jotakin on PAKKO saada tehtyä tiettyyn ajankohtaan mennessä. Asiaa pahentaa vielä se, jos tulevaisuuteni riippuu jutun valmistumisesta. Töissä kestän stressiä huomattavasti paremmin kuin yksityiselämässä ja tätä olen monasti ihmetellyt. Onneksi sentään niin päin.
Suljin koneen eilen keskiyön aikaan ja yritin mennä nukkumaan, mutta liskodisko häiritsi pahasti ja pyörin ties miten pitkään. 
Aamulla heräsin klo 6 siihen, että naapurin kännykän herätyskello pärähti soimaan (jep, nukun stressaantuneena niin kevyesti että herään moiseen inahdukseen seinänkin läpi..). Päätin sitten nousta ylös ja käyttää ajan hyödykseni maksamalla laskuja (ei hyvä alku aamulle), sekä lähtemällä aikaisemmin kotoa Ärrän kautta viemässä H&M:ltä tilaamani hame palautukseen (kuva, laatu ja todellisuus eivät ollenkaan mätsänneet).
Nyt on 6 turhaa luentoa takana ja opparin seuraan pitäisi taas palata. Onneksi tän pitäisi pian olla ohi - en kestä montaakaan päivää näin vähillä unilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3