onsdag 14 mars 2012

The day I fell in love with a pair of sneaky sneakers

Imorse när jag vaknade (för 3. gången under natten) kände jag på mig att allting inte stod rätt till: jag steg frivilligt upp nästan 30 minuter tidigare än jag egentligen behövde, eftersom jag inte kunde svälja - en stor klump hade satt sig i min hals under natten. Eller med närmare eftertanke en motorsåg.

pic from google


Satte mig bestämt framför datorn och började googla öppethållningstiderna för när-apoteken, men konstaterade fort att det var val eller kval: komma för sent till praktiken och gå via apoteket och köpa halstabletter eller hinna i tid och sitta tyst hela dagen p.g.a. heshet. Jag valde allternativ A.

Arbetsdagen förlöpte hyfsat bra med hälsogranskningar av 5. klassister. Som tur går granskningarna mest ut på att intervjua barnen, mäta, väga, kolla ryggen, samt granska hörsel och syn - helt basics altså. Enda svårigheten för mig blev egentligen att försöka höra vad de tystlåtna eleverna sade vid hörselgranskningen. Mina öron tycks vara så fullproppade med snor att jag själv har nedsatt hörsel redan på 4 m avstånd. Great.

På eftermiddagen traskade jag via när-Alepan till bästaste tjejkompisen T för att ha kaffetantsdejt - lyxet i vardagen som vi inte hunnit unna oss på länge! En panna kaffe, babbel och varsin halv liter vaniljglass senare kände jag mig glad och nöjd - och såpass pigg att jag t.o.m. orkade gå via Kampens köpcenter (klik!) för kolla in modet för vårskor (inspirerad av T:s ur-läckra promenadskor - tack bara! ;))

Och titta vad jag föll för:

Vagabond Cortona (bpic from Google)

Visst är de fina? Drömmer om dagen då jag kan lämna läderstövlarna, vilka för övrigt har visat sig vara ett av de bästa köpen jag någonsin gjort då de troget hängt med under hela vintern i ur och skur och hållit mina fötter torra och får stoppa in fötterna i ett par lätta vår-skor. Har ni tänkt unna er ett par nya skor i vår eller har ni ett gammalt troget par som väntar på att få komma ut på gatorna?

Tänään aamulla tein jotain tavatonta: nousin puoli tuntia tarvittua aikaisemmin, mutten toki vapaaehtoisesti. Herätessäni (kolmatta kertaa viime yönä) huomasin heti etten pysty nielemään, koska kurkussani tuntui olevan iso mötikkä. Tai tarkemmin mietittynä moottorisaha.
Googlailin samantien lähi-apteekkien aukioloaikoja ja jouduin valitsemaan, josko myöhästyisin hieman harjoittelusta ja kipaisisin apteekin kautta hakemassa jotain lievittämään kurkkukipuani, tai jos menisin ajoissa ja istuisin hiljaa koko päivän. Valitsin vaihtoehto A:n.
Jatkoin taas terveystarkastusten tekoa ja se sujui hyvin, vaikka huomasinkin että korvani taitavat olla täynnä räkää kun en meinannut kuulla oppilaitten vastauksia 4 m etäisyydeltä näkötarkastusta tehdessä. Hienoa.
Iltapäivällä käväisin lähi-Alepan kautta ja suuntasin parhaan kaverini T:n luo kahvittelemaan. Paransimme maailmaa kahvipannullisen ja vaniljajätskin voimin ja kun illalla suuntasin kotia kohti olin niin iloinen ja pirteä että poikkesin jopa Kampin kautta tsekkaamassa kevät-kenkien tarjonnan. Ja y.o. kuvasta näkeekin mitä löysin - eivätkös olekin ihanat?
Odottelen jo innolla sitä hetkeä kun saan jättää nahkasaappaat, joihin btw olen ollut niiiiiiiin tyytyväinen koko talven ahkeran käytön jälkeen, kotiin ja nakata kevyemmät kevät-popot jalkaan. Aiotteko te hankkia uudet monot kevättä varten vai odottaako kaapissa vanha tuttu ja turvallinen pari ulkoilutusta jo?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3