torsdag 22 mars 2012

Fishy fishy on the plate

När jag riktig vill unna mig någonting gott lagar jag fisk, eftersom jag gillar smaken, konsistensen, näringsinnehållet (hihi!) och tillagningstiden - det går fort!

Enligt de finska näringsrekommendationerna skall man äta fisk åtminstone 2-3 gånger i veckan och varierat, altså inte enbart samma sorts fisk. Fet fisk, t.ex. lax, är rikt på både protein och hälsosamma omättade fettsyror, altså de omtalade Omega 3- och 6-syrorna, samt D-vitamin.

Kun minun tekee oikein mieli herkutella, laitan kalaa ruoaksi. Miksi? Koska pidän kalan mausta ja suutuntumasta, se on terveellistä ja kaiken huipuksi nopeaa laittaa!
Suomalaisten ravintosuositusten kalaa tulisi syödä lajeja vaihdellen 2-3 kertaa viikossa. Rasvainen kala, esim. lohi, sisältää runsaasti proteiinia ja terveydellä hyödyllisiä tyydyttämättömiä rasvahappoja, eli Omega 3 ja 6:sta, sekä D-vitamiinia.

En kväll fixade jag en riktigt super-super-god middag åt mig/Yhtenä iltana tein itselleni nami-nami-illallista:

Salmon fillet with roasted sesame, served with cooked veggies and cottage cheese


Hetta upp en torr stekpanna och lägg i 1 msk sesamfrön, rosta. Hetta upp 1 msk olivolja och lägg laxfilén med skinnsidan nedåt i. Koka upp lättsaltat vatten och lägg i morötterna, låt dem koka några minuter och tillsätt broccolin. Låt koka ytterligare några minuter. Servera tillsammans med tomat, grynost, ett glas mjölk och en stor skiva fullkornsbröd. Mums!

Kuumenna kuiva pannu ja lisää 1 rkl seesaminsiemeniä, paahda. Kuumenna pannussa 1 rkl oliiviöljyä ja laita lohifilee nahkapuoli alaspäin pannulle paistumaan. Keitä porkkanoita vähäsuolaisessa vedessä pari minuuttia, lisää parsakaali ja keitä vielä pari minuuttia. Tarjoile tomaattien, raejuuston, maitolasillisen ja iiison täysjyväleipäpalasen kanssa. Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3