torsdag 5 januari 2012

Collector´s prob

Efter gårdagens blogginlägg om naglar märkte jag en grej om mig själv som jag inte fäst uppmärksamhet vid tidigare: jag äger ju massor av nagellack!

Varför lacka(r jag) naglarna? Nagellack är relativt billiga och är ett enkelt sätt att piffa upp outfiten. Dessutom kan man variera sitt utseende i det oändliga eftersom det antagligen finns lika många olika nyanser av naggellack som det finns stjärnor på himlen! Och skulle man inte hitta rätt nyans i butiken kan man ju alltid blanda ihop en själv ;)

Inom vårdbranschen är nagellack förbjudet p.g.a. hygienskäl, men genomskinligt eller ljust lack är okej att ha bara ytan är hel - inte en endaste en rispa eller flaga får finnas, eftersom bakterierna då hastigt bosätter sig på dina naglar och får en bra boplats. Själv har jag oftast genomskinligt nagellack på jobbet, eftersom handdesinfektionsmedlet torkar ut naglar och får dem att bli skörare. Dessutom anser jag att naglarna ser betydligt finare ut då de glänser tackvare lacket än om de är au naturel. Smaksak. Till fest kan jag sedan ta till mörkare nyanser, t.ex. vinrött eller mörk lila.

Då jag granskade min samling av nagellack var det inte svårt att komma på vilket mitt favoritmärke är: Mavala. Flaskorna är små, alltså kan man någon gång få slut på dem, och de har otroligt bra kvalitet i förhållande till sitt pris (i medeltal 4€]. Färger finns det nästan oändligt många av och Mavala säljs så gott som i varje butik.

Mitt nyaste lack, Mavala 152 Mauve cendre

Eilisen postauksen jälkeen huomasin jotain mitä en aikaisemmin ole huomannut: minullahan on mieletön kokoelma kynsilakkoja! Ne ovat edullisia, kevyitä kantaa ja helppo tapa nostattaa jokainen asu aivan uudelle tasolle. Lisäksi värejä löytyy enemmän kuin voi kuvitella ja mikäli nyt SE täydellinen sävy ei löytyisi kaupasta, voi sen aina sekoittaa itse ;)
Itse suosin läpinäkyviä tai vaaleita lakkoja töissä, jossa on ok pitää kynsilakkaa kunhan pinta on ehjä - muuten bakteerit perustavat pian kynnellesi camping-alueen. Örgh. Juhliin panostankin sitten tummemmilla sävyillä, esim. viininpunaisella tai tummanliilalla.
Omaa kokoelmaani silmäillessäni totesin Mavalan olevan ehdoton suosikkini: pullot ovat niin pieniä että käytät ne jopa joskus loppuun, niissä on mieletön hinta-laatu-suhde (keskimäärin 4€) ja Mavalaa myydään lähes joka kaupassa. Kuvassa uusin löytöni.

Off to work - sista kvällsturen börjar snart!
Eikun töihin - viimeinen iltavuoro täältä tullaan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3