lördag 28 januari 2012

My new nails

Som sagt var jag på tisdagsmorgonen och lät laga naglarna för första gången i mitt liv, sådär passlig inför vår Dubai-resa. Efter att ha läst om olika allternativ valde jag gel-förstärkningar, vilka alltså inte förlänger utan enbart förstärker den egna nageln och gör dess yta glansig och fin.

Varför fixa naglarna?
+ slutresultatet är snyggt och får händerna att se välvårdade ut
+ förstärkningarna håller ca 3 veckor och det tog endast 1h att fixa dem
+ detta var ett ypperligt tillfälle för mig då jag nu varken har skola eller arbetspraktik
+ naglarna behöver jag bara lacka 1-2 gånger/vecka för att upprätthålla glansen

Själv valde jag att få naglarna fixade med Biosculptures produkter (klik!) eftersom de är varsamma för den egna nageln och orsakar inget damm då de lagas (speciellt allergiker klappar händerna här!).
Sini Länsman på Biosalonki på Lappbrinken (klik!) lagade förstärkningarna åt mig på en timme och trots det saftiga priset var det värt hela summan tycker jag.

Proceduren börjar med att naglarna och nagelbanden oljas in och nagelbanden klipps och trycks på sina ställen. Så filas naglarna i önskad form och kunden får tvätta händerna noggrant med varmt vatten, tvål och nagelborste. Sedan börjar kosmetologen lacka naglarna lager för lager med gellack: i mitt fall var det genomskinligt, beiget på bottnet och vitt i ändorna. Mellan lagren värmer och torkar man naglarna i 2 minuters tid i en liten pink ugn (vilken skulle passa i Barbies hus).


Sini berättade att lacket i medeltal brukar hålla 3 veckor och genom att själv fila och lacka med ett speciallack kan man påverka hållbarheten. Så nu återstår det att se hur bra lackningen håller på mina naglar då jag absolut inte tänkt vara extra-försiktig med händerna, utan tänker leva som normalt - men med aningen finare händer än normalt ;)




Tosiaan kävin tiistaiaamuna laitattamassa ensimmäistä kertaa kynteni näin sopivasti ennen Dubaihin lähtöä.

Olin lueskellut netistä eri vaihtoehdoista ja päädyin sitten geelivahvistuksiin, koska ne kuulostivat sopivimmilta.

Miksi laitattaa kynnet?
+ helppo tapa saada kiiltävät, huolitellun näköiset kynnet
+ kynnet kestävät n 3 viikkoa ja laitattamiseen meni yhteensä 1h
+ minulla oli nyt oiva tilaisuus kokeilla kynsiä kun tällä hetkellä ei ole koulua eikä työharjoitteluakaan
+ lakkausta voi parannella itse 1-2 kertaa viikossa ja sillä tavoin ylläpitää kiiltoa

Itse valitsin siis Biosculpturen kynnet, koska ne eivät vahingoita vaan ainoastaan vahvistavat omaa kynttä eivätkä pölise laitattaessa laisinkaan (allergikot hurraavat!).
Sini Länsman Lapinrinteessä olevasta Biosalongista laittoi siis minulle kynnet ja tasan tunnissa. Vaikka hinta olikin aika mehukas, oli se mielestäni sen väärti.
Ensin kynnet ja kynsinauhat öljyttiin ja kynsinauhoja leikattiin ja työnnettiin paikoilleen. Sitten kynnet viilattiin haluttuun muotoon ja sain käydä pesemässä kädet lämpimällä vedellä, saippualla ja kynsiharjalla. Sitten alettiin lakkailla ja itsellenihän tuli läpinäkyvää pohjalle ja sen päälle beigeä ja valkoista tippeihin. Kerrosten välissä kuivattelin ja lämmittelin kynsiäni minikokoisessa pinkissä uunissa (joka sopisi Barbien sisustukseen loistavasti).

Lakkaus kestää kuulemma keskimäärin n 3 viikkoa ja sitä voi siis ylläpitää itse lakkailemalla 1-2 kertaa viikossa erikois-geelilakalla sekä viilailemalla kynsiä. Saas nähdä kauanko kestävät mun kätösissäni, sillä en todellakaan aio rajoittaa normaalia elämääni näiden takia - ainoastaan nauttia huolitellun näköisistä käsistäni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3