onsdag 11 januari 2012

Pic pic, quality please! Camera-help wanted!

Ibland gör jag det jag misstänker att de flesta bloggare gör (i smyg): bläddrar runt i min egen blogg.

Genom att läsa igenom gamla inlägg kan jag återgå till situationer och t.o.m. känslor som jag skrivit om och som jag säkert skulle ha glömt bort ifall de inte fanns nedskrivna här. Själv har jag ju valt att skriva, i alla fall tidvis, om ganska personliga ämnen utan att avslöja för mycket eftersom bloggen både fungerar som dagbok för mig själv, samt som info-kanal åt dem som nu orkar läsa om mina grymt stora problem (ghah, som t.ex. bad hairday..).



En grej som jag redan länge varit medveten om är att bilderna i bloggen är ur-usla! Jag har länge funderat på att investera i en kamera, men ändå inte fått det gjort. Men varje gång som jag scrollar runt i någon annans blogg och ser hur otroligt bra kvalitet de har på sina bilder har jag lust att gräva ned mig: hur täcks jag publicera foton som är tagna med mobiltelefonens kamera då kvaliteten är sämre än 3G-nätet i en bergshåla?


Kameran skulle gärna få ta bilder av bra kvalitet, vara lätt att använda och relativt billig. Går det att kombinera alla dessa egenskaper? Allt fler människor investerar i systemkameror och visst måste jag erkänna att jag också gärna hade en, men så har jag för mig  att man då behöver flera olika objektiv (vilka kostar 3-siffriga summor?) för att få ut det maximala av vad kameran har att ge. Stämmer det? Så finns det ju miljontals olika märken - vilket ger mest valuta för pengarna?


Välillä sorrun tekemään sitä, mitä varmaan monet muutkin bloggaajat tekevät (salaa): selailen omaa blogiani. 
Itse pystyn ikään kuin palaamaan tiettyyn fiilikseen tai muistamaan jotain minkä muuten olisin jo unohtanut lukemalla vanhoja postauksiani. 
Yksi asia joka kuitenkin joka kerta pomppaa silmilleni on ehdottomasti se että kuvani ovat aivan järkyttävän huonolaatuisia! Muiden blogeja katsellessani mietin aina miten ihmeessä kehtaan edes julkistaa kännyykän kameralla otettuja kuviani, huh.
Kamera olisi siis ostoslistalla. Toivottuja ominaisuuksia olisivat helppokäyttöisyys, hyvänlaatuiset kuvat ja ok-hinta. Melkeinpä kaikilta löytyy nykyään järkkäri ja tottakai sellainen kiinnostaisi minuakin, mutta pitääkö paikkansa että saadakseen kaiken irti järkkärikamerasta tulisi siihen ostaa kasoittain objektiiveja (jotka maksaa 3-numeroisia summia?)? Ja merkkejähän löytyy vaikka kuinka monta: mikä niistä olisi se paras?


kuvat lainattu weheartit.

3 kommentarer:

  1. Eftersom du inte svarade i telefon när jag försökte ringa, så skriver jag här i stället...

    För det första, så är jag ganska så säker på att de allra flesta supersnygga bilder du ser i olika bloggar är åtminstone pikulite retuscherade. Förutom att det alltså antagligen ligger en hyfsad fotograf och en hyfsad kamera bakom de snygga bilderna, så ligger där antagligen nåt litet enkelt photoshop-trick också. Alltså inte nödvändigtvis nåt stort, men nån liten grej, som att lite ändra på ljuset, typ.
    Så fast man har en bra kamera blir det inte automatiskt bra bilder.
    Men visst kan jag hålla med om att det är lättare att ta bra bilder med en bra kamera. Använder väldigt sällan vår pocketkamera, fastän den ju är riktigt bra den också (en Canon Ixus 200IS), men systemkameran (Canon EOS 400D) ger ändå lite mer. Fast visst finns det lägen när jag också snällt plockar fram pocketkameran, för alltid orkar jag inte släpa med mig den stora ut på gården eller i skogen. Och i vissa lägen är det faktiskt mycket enklare att fota med pocketen för att den har färdiga inställningar för att fota i t.ex. starkt solsken på gnistrande snö (detta t.ex. kräver så pass mycket inställningar (och det tar tid för mig ännu, kan inte alla finesser...) med systemkameran att åtminstone våra barn hinner springa långt från kameran ren).
    Och jo, med det minsta, billigaste objektivet som följer med i systemkamera-paketen är du nog inte nöjd med jättelänge.
    Och så är ju nog en systemkamera klumpig att bära med sig. Jag tror inte att du skulle bära den med dig särdeles mycket.

    Frågar du Niklas så säger han åtminstone utan att vibrera på stämman att Canon är märket.

    Tror att du ska satsa på en liten Canon IXUS av nåt slag om du vill ha en ordentlig kamera åt dig.


    Och det som jag hade som annat ärende åt dig. Om du rör dig på stan och kan gå till Akademen (eller Suomalainen) så gå och titta om dom har Tove Appelgrens Vesta-Linnéa och gosnosen (en bok alltså, som handlar om att inte kunna ha hund för att pappa är allergisk). Wilma önskar sig den i födelsedagspresent och den är slut på adlibris... Prövade beställa på cdon, men det har ren gått jättelänge och inget har hörts, så jag befarar att dom inte heller kan få den. Vi har lånat den på bibban och Wilma tycker den är helt SUPER!

    SvaraRadera
  2. Shit en så lång kommentar det blev =)

    SvaraRadera
  3. Ansku: ghah, shit är exakt vad jag också skulle säga - du överträffar dig själv! Efter att vi pratat i telefon gjorde jag lite research och listade upp några intressanta fynd - vad tror du? Olympus PEN låter väldigt lockande i mina öron med liten storlek och bra kvalitet iaf..

    SvaraRadera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3