tisdag 10 januari 2012

Chillin' around, feels like home

Som jag redan tidigare imorse skrev, stod det "uträtta ärenden" för denna tisdag i min kalender.

Starten hemifrån tog längre tid än jag räknat med eftersom jag verkade ha världens värsta hair day och tvingades gnugga geniknölarna för att fixa till det. Skulle jag ha befunnit mig hos mamma och pappa skulle jag bara ha dragit en mössa över huvudet, men eftersom jag skulle gå på stan möss-vägrade jag och tog till locktången.

skjorta VeroModa, jeggings Dr.Denim, skor Ugg Australia, pärlörhängen ur mammas låda , halsband berlock från Aagard och "Truth"

Och HÄR kommer veckans tips: om ni har en verkligt allvarlig bad hairday - spraya litet hårpuder vid roten, ruffa om håret med fingrarna, spraya vätska som skyddar håret från hetta, låt torka och fixa några lockar - et voilá! Problemet är bortblåst!

Nåja whatever. Efter att ha gått till Stockmann och returnerat en tröja, köpt en ny dyna (av det norska märket Hoie, vilket biträdet rekommenderade och som inte gjorde hål i plånboken.. Vadå skulle ha viljat köpa en Joutsen-dyna) gick jag till Akademen för att hämta de två böcker jag förhandsbeställt: Strömsö och Hyvää yötä, skriven av Tarja Stenberg. Vidare gick jag till Sokos för att hämta en ansiktskräm från Biotherm, vilken jag också klickat hem via nätet (mer om den bara jag först hunnit testa den ett tag).

Total utmattad av allt kass-kånkande gick jag hem, dumpade kassarna och gick till Unicafé för att luncha för 2,45€. Plockade ihop en salig röra, även kallad sallad, vilken jag tyvärr nog sabbade till en aning då jag kombinerade vitlökssås med inlagd rödbeta (kanske dethär kunde vara veckans rekommenderas inte?).

Och inte slutade aktiviteten här inte: då jag kom hem (efter att ha gått via matbutiken) slängde jag ihop en pannkaka och klämde sedan i mig två stora bitar med sylt och vaniljglass på - ah! Varje gång jag äter någonting så gott tänker jag att jag nog inte skulle bli någån bra karppaaja; fattar inte hur de klarar sig utan vetemjöl och socker!





På kvällen tog jag mig ut på en lugn joggingtur och konstaterade att benen nog är ganska mos efter förra veckans hurtbullande. Funderar på att gå till gymmet i något skede under veckan i stället för att få litet variation i träningen.

I övrigt kan jag bara konstatera att jag njutit av denna dag för fullt då jag inte haft ett enda måste, men ändå åstadkommit mycket.

Huh, kuten päivän kalenterimerkintä, eli "Hoida asioita", paljastaa on tämä päivä ollut minun osaltani sangen tapahtumarikas. 
Aamuista lähtöä tosin viivästytti vuosisadan pahin hiuspäivä. Onnistuin onneksi päihittämään sen muotoilusuihkeen ja -raudan kanssa ja olin jopa suht. tyytyväinen kiharoihini! Tässä siis viikon vinkki jos päätäsi uhkaa huono hiuspäivä: siuhkauta hiuspuuteria juureen, ravista, suihkuta kuumuutta vastaan suojaavaa nestettä tukkaan, anna kuivua ja kiharra. Muuten voit turvautua tuttuun ja turvalliseen pipoon.
However. Stockmannilla kävin ensin palauttamassa neuletakin, ostin myyjän suosituksesta Hoie-merkkisen tyynyn (nimim. himoitsin kyllä Joutsen-tyynyä mutten raaskinut ostaa..) ja hain ennakkoon tilaamani kirjat Akateemisesta. Siitä vielä Sokokselle hakemaan Biothermin kasvovoide, jonka myös olin kätevästi klikkaillut kotiin netin kautta. Voiteesta lisää kunhan olen sitä hetken testaillut.
Läkähtyneenä raahasin ostokseni kotiin ja suuntasin Unariin lounastamaan. Onnistuin tosin lähes pilaamaan salaattiannokseni yhdistäessäni valkosipulikastikeen ja etikkapunajuuret - blörgh.
Jottei aktiivisuuteni vielä laskisi kävin ruokakaupan kautta ja tekaisin vielä pannarin kotona. Sitä sitten nautin aimo annoksen jätskin ja hillon kanssa ja mietin hiljaa mielessäni että olisin maailman huonoin karppaaja - miten ne selviävät ilman vehnäjauhoja ja sokeria?
Illalla kävin vielä pikku-lenkillä, mutta juoksu ei oikein kulkenut. Tämä saattaa kyllä johtua viime viikon aktiivisuudesta, jonka takia ajattelinkin tällä viikolla suunnata taas salille ja saada vähän vaihtelua treenaamiseen.
Summa sumarum tämä päivä on ollut ihana: sain hoidettua paljon ilman varsinaista pakkoa ja mieli oli koko ajan hyvä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3