tisdag 17 januari 2012

This Monday is actually already over

Kan man blogga om måndagen, trots att dygnet redsn bytit till tisdag? Skall försöka i åtminstone. Kort.

Imorse steg jag pigg och relativt kry upp redo för skolan. For real, jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att gå på lektioner i stället för praktik! Mindre roligt tyckte jag förstås det var då jag satt i bussen vid Apollogatan och min lärare ringde och berättade att lektionen jag var påväg till var inhiberad. Great.

Nå, i stället var vi duktiga och skrev en rapport över vårt lussande på ålderdomshemmet i december, lunchade och inhandlade nödvändigheter i Tarjoustalo och Tiimari. Efter eftermiddagens lektion hade jag ännu en hastig träff med min handledare angående examensarbetet, vilket jag inom kort skall satsa helhjärtat på. Jag hållef fortfarande på att leta efter material och vet att jag har en looooong way to go framför mig, men så har jag ju min lilla morot som hag så gärna vill ha och smygtittar dagligen på nätet på så motivation finns skall ni veta!

När jag äntligen kom hem kände jag mig totalt orklös och hällde i mig 5 koppar (!) kaffe, smaskade frukter och knäckebröd och bläddrade bloggar. Att gå ut kändes inte som en lockande tanke - fy apa så kallt det har varit hela dagen!

Men så började någon konstig liten röst viska i mitt öra och föreslog att jag skulle gå på en lugn promenad. Äh, tvingar jag mig ut kan jag lika gärna springa då tänkte jag, bytte om och drog iväg. Efterkänslan (speciellt den efter att ha dammsugit bostaden och duschat) bevisade igen att frisk luft nog gör under fastän det kändes så motbjudande att gå ut då jag satt med min heta kaffekopp i handen.

Efter att ha analyserat min träningsdagbok från förra veckan började jag visserligen fundera om jag borde ha en paus-dag? Min träning är ju inte direkt intensiv, så jag har räknat mina 4km/30min joggingturer som vardagsmotion som uppfyller UKK Institutets motionsrekommendation om 30min träning/dag. Hmm.. Hjälp anyone?

Aamulla nousin ihmeellisen virkeänä ja aloin laittautua kouluun lähtöä varten. Ai miten tykkäänkään käydä koulua vastapainoksibharjoitteluille! Tai noh, olihan se vähemmän kivaa kun sain kesken matkaa puhelun että tunti johon olin matkalla olikin peruttu. Saatiinpahan tyttöjen kanssa kirjoitettua raportti Lucia-taoahtumastamme, lounastettua rauhassa ja jopa shoppailtua Tarjoustalossa ja Tiimarissa.
Iltapäivän luennon jälkeen pidin vielä pika-palaverin ohjaajani kanssa opparistani, jota alan piakkoin työstämään täyspäiväisesti. Vaikka aihe onkin kiinnostava on silti motivaattorini tällä hetkellä se pieni porkkanani jota käyn päivittäin netissä kurkkailemassa..
Vihdoin kotiin päästyäni olin ihan poikki, kippasin 5 kuppia kahvia, hedelmiä ja näkkäriä suuhuni ja selailin blogeja eikä mieleeni juolahtanutkaan mennä ulos. Myöhemmin illalla mieli sitten muuttui ja lähdin lenkille vaikka ulkona olikin jäätävän kylmä. Mutta kyllä se jälkifiilis kun on käynyt lenkillä (+ imuroinut ja käynyt suihkussa) on sen väärti, ai että!
Katselin liikuntapäiväkirjaani ja mietin jos minun tulisi pitää yksi VP? Treeni on mielestäni niin matalatehoista että lasken sen UKK Instituutin suositusten mukaiseksi 30 min päivittäiseksi liikunnaksi. Osaisiko joku neuvoa tässä?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3