söndag 22 januari 2012

My silent weekend

Dethär veckoslutet har varit både innehållsrikt och- fattigt, lamt, men fartfyllt och fundersamt. Och förstås snöfyllt.

fredagen åkte jag till Borgå med E i snöyran för att träffa tjejerna. Att dricka något glas vin och få tömma hjärnan, gapskratta och bara prata med tjejkompisarna är bland det bästa som finns och det kan absolut inte jämföras med någonting annat. Det stämmer egentligen in på ganska många saker: de är  det bästa som finns i sin egen klass, men någonting annat kan vara exakt lika bäst i världen samtidigt, men i en annan klass. Hänger ni med min tankegång?

Väl hemma från Paahtimo (klik!) bytte jag om till slalomutrustning och åkte till byn för att skotta snö med min J. Jag har inte skottat snö på länge, så jag var riktigt inspirerad  på att få börja, men visst kändes det skakigt i musklerna efter att ha skottat för fullt i 2h. Hihii, synd att vi inte hade dolda kameran med oss: jag höll på att baxa upp min överfulla (läs: alldeles för tunga) snöskovel för en snövall och precis då skoveln stod som högst, slintade min fot och jag föll pladask med huvudet före i snövallen och fick exakt all snö som fanns i skoveln över mig. Tur i oturen så skadade jag mig inte (litet blåmärken på knät räknas ju inte) utan stod där på huvudet och gapskrattade för mig själv med rumpan i vädret.



Lördagsförmiddagen spenderade jag ute på gården tillsammans med syskonbarnen. "Spring Jossu, spring!" ropade systerdotter W och hade ett ansiktsbrett leende på ansiktet, så vad kunde jag annat än springa av och an på gården med henne i pulkan. Puh vet ni - trots att W inte är tung (snart 4 år gammal) var jag tvungen att erkänna att jag efter en stund inte längre orkade dra henne, eftersom mina benmuskler påminde om gelérottor... Men ett gott skratt och en annorlunda träningspass fick jag åtminstone!

På kvällen kämpade jag med några skolessäer och höll på att få nervsammanbrott - orkar inte! Senare skottade vi åter litet snö med J, diskuterade politik, drack kaffe och han städade och jag såg på (jämn fördelning, right?). Och lade oss sent.

Så idag sovde vi länge in på eftermiddagen, men det är ju helt okej när det är söndag. Jag tog fram papper och penna och började skriva upp grejer som jag absolut inte får glömma ur min packning - ni vet typ tandkräm, telefonladdare, pyjamas och huvudvärksmedicin. Nu är det inte många dagar kvar så åker jag och E till värmen - jipii!



Noniin. Pian on hiljainen mutta tapahtumarikas ja mietteliäs viikonloppu takanapäin.
Perjantaina käytiin En kanssa Porvoossa tyttöjä tapaamassa. Se kun istuu ja juttelee, nauraa niin että lihakset ovat hellinä ja tyhjentää päänsä yhdessä tyttöjen kanssa lasillisen ääressä on jotain ihan parasta. Vaikka olen miettinyt, että niin voi itseasiassa sanoa monestakin jutusta, eli että ne ovat parhaita, koska niitä ei voi verrata keskenään. Ymmärrätteköhän yhtään mun ajattelutapaani?
No anyway. Kotiin päästyäni vaihdoin ylleni laskettelukamat ja lähdin lumitöihin Jn kanssa. En oikeastaan koko talvena ole tehnyt yhtään lumitöitä ja lähdinkin innosta piukeana, mutta pakkohan se on myöntää että n 2h kolailtuamme olivat lihakset aika hellinä. Hahaa, voi ei olisipa meillä ollut piilokamera mukana: Olin juuri työntämässä ylisuurta (ja -painavaa) täyttä lumikolaa lumiseinämää pitkin ylös ja juuri kun kola oli melkein ylhäällä jalkani lipesi ja rämähdin pää edellä lumipenkaan ja sain koko lumikolallisen päälleni! Onneksi ei käynyt kuinkaan (pieniä mustelmia nyt ei lasketa) ja nauroin kippurassa itselleni pää penkassa ja pylly pystyssä.
Lauantai-aamupäivän vetelin siskonlapsia pulkassa pihalla ja sehän kävi kuntoilusta! Vaikkei siskontyttö W (pian 4 vuotta) ole painava, jouduin myöntämään hänelle etten enää jaksanut hyytelöjalkoineni (ja arvatkaa vaan jos hävetti..).
Ilalla tsemppasin sitten parin koulutehtävän kanssa ja kolailin uudestaan lunta Jn kanssa. Lisäksi juteltiin politiikasta, juotiin kahvia ja J siivosi ja minä seurasin vierestä (reilu jako kunniaan, eikö?).
Tänään aloin listaamaan kaikkia niitä tavaroita, jotka pelkään unohtavani kotiin, paperilappuselle. M.m. pyjama, hammasharja ja kännykkälaturi, sekä bikinit saisivat kyllä mielellään muistua matkalaukkuun mukaan.. Enää pari päivää niin suuntaamme En kanssa nokkamme lämpöön, jes!

kuvat googlesta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3