onsdag 11 januari 2012

What do you think?

Jag hör till de människorna som inte kan sluta att tänka på någonting som intresserar mig då jag väl börjat, så väl ofta har skolarbeten och städande fått vänta till senare tillfällen.

Efter att ha pratat en stund med syster A i telefon skippade jag åter den MEGA-stora skoluppgiften, vars deadline är på fredag och jag ännu har en hel del kvar på, och började surfa runt på weben i jakt på kamera.

Hur skall man veta vilken som passar en bäst?

Några kriterier som jag kommit fram till att kameran gärna kunde uppfylla:

- hög kvalitet på bilderna
- lätt att använda
- ryms i handväskan (inte ett måste, men känner jag mig själv så är risken stor att jag lämnar kameran hemma ifall den är väldigt stor och tung)

Inspirerad av Char googlade jag fram Olympus Pen Mini, vilken beskrivs som en systemkamera i litet format - låter alltså precis som det jag behöver! För skojs skull kollade jag också på "riktiga" systemkameror och konstaterade att de inte är så dyra som jag kom ihåg.. Speciellt inte nu när de säljs till rabatterade priser!

Olympus Pen Mini på Musta Pörssis websida

Canon Eos 1000D på Musta Pörssi likaså

Canon EOS 1100D på Musta Pörssi den med.

bilden från weheartit


Efter en titt på Konebox hemsida inser jag att prisskillnaden mellan olika affärer är ganska stor.. Kollade ytterligare in VerkkokauppaNetAnttila och Gigantti och blev ännu yrare än tidigare: det skall tydligen inte vara så enkelt att köpa kamera!


Juu-u, kuulun siihen kastiin joka unohtaa kaiken muun kun oikein innostun jostakin. Näin kävi tänäänkin: postattuani kamerasta ja puhuttuani hetken siskoni A:n kanssa heitin koulutehtävät sivuun ja aloin etismään sopivaa netistä. Hintaerot ovat jo pienen surffailun jälkeen melkoisia ja tunnen olevani entistä enemmän sekaisin kaikkien kameroiden kanssa nyt.. Huh.
Ominaisuuksia joista toivoisin kameralta ovat siis:
- korkealaatuiset kuvat
- helppokäyttöisyys
- pieni koko (voipi olla että iso möhkäle-kamera jätetään mielummin kotiin kuin roudataan mukaan, koska se painaa paljon ja vie tilaa)


Mistä ihmeestä sitä tunnistaa sen "oikean" kameransa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3