onsdag 4 januari 2012

Na-na-na-nails

Då jag beslöt  mig för att jobba inom vårdbranschen sade jag samtidigt hejdå till något som står mitt hjärta nära: vacker hud på händerna och fina lackade naglar.

Orsaken till att nagellack och långa naglar är förbjudna inom vården är logisk, eftersom de medför en gynnsam miljö för diverse bakterier och basislusker att växa på. Och vem skulle vilja ha en läkare eller sköterska med naglar långa som klor att peta (läs: riva) på en? Inte jag i alla fall.



Jag kommer på mig själv att jämt och ständigt beundra andra kvinnors manikyrerade naglar och drömma om ett par egna, trots att jag vet att det inte är möjligt att ha ett par ifall jag skall fortsätta inom vårdbranschen. Positivt med att jag inte p.g.a. jobbet får/kan ha fixade naglar är att jag sparar en hel massa pengar: en vanlig manikyr kostar (efter en snabb koll på några day spas hemsidor i Helsingfors) ca 40€. Gelnaglar kostar mellan 50 och 100€ och akrylnaglar typ 70€ uppåt. För att inte glömma "reparationer" och uppehåll av naglarna. Gulp.



Nu har jag ändå funderat att på trots allt testa på gelnaglar under våren, eftersom jag varken kommer att ha arbetspraktik eller jobb under en längre period. Jag har bekantat mig med Bio Sculptures hemsidor (klik!) och har så småningom börjat fundera på allvar att prova - vad har jag ens allt förlora? Mitt val skulle absolut vara gelförstärkningar, vilket alltså innebär att man lackar den egna nageln med ett speciellt gellack, torkar det i en uv-maskin och lackar sedan några gånger på nytt. Slutresultatet blir naturligt, eftersom man varken förlänger eller förtjockar den egna nageln och det bästa med gellackningen är att den inte förstör den egna nageln, utan förstärker denna enbart och liksom "växer bort" i samma takt som den egna nageln växer.
Marianne från Biosalonki i Kampen (klik!)berättade att gelnaglar i medeltal håller 3-4 veckor, beroende på hur fort den egna nageln växer. Sedan kan man antingen "renovera" naglarna, allternativt låta dem växa bort eller låta en kosmetolog ta bort gellacket med ett speciellt borttagningsmedel.


bilderna från weheartit
Samalla kun päätin lähteä hoitoalalle sain sanoa heippa-hei kauniille kynsille ja käsien iholle. Kaikenlaiset kynsilakat ja -pidennykset ovat ehdottoman kiellettyjä hoitalalle niiden tarjotessa bakteereille mitä parhaimman kasvualustan. Ja toiseksi, kuka haluaisi että tutkivalla lääkärillä tai hoitajalla olisi metrinpituiset raapivat kynnet? Ugh, en minä ainakaan.
Silti en voi kieltää ihailevani toisten naiset ihanan huoliteltuja ja huollettuja kynsiä - ovat ne vaan niin hienon näköisiä! Toisaalta säästän aimoisen summan rahaa kun en kynsiäni huollata: perus manikyyri maksaa pk-seudulla (nopeasti googlaillessani) n 40€, geelikynnet about 50€ ja akryylikynnet 70€ ylöspäin. Ja huollot hei vielä siihen päälle!
Viime aikoina olen harkinnut geelivahvennusten kokeilemista, koska minulla tulee olemaan pidempi jakso jolloin ei ole töitä eikä työharjoitteluita. Geelivahvennus perustuu siihen että oman kynnen päälle laitetaan vahvistava lakka, kuivatetaan ja lakataan taas, eli pituus määrittyy oman luonnollisen kynnen mukaan. Marianne Biosalongista Kampista (klik!) kertoi että huoltoväli on keskimäärin 3-4 viikon välein, jolloin sitten päätetään jos asiakas haluaa huollattaa kyntensä, antaa niiden kasvaa pois tai poistattaa geelin kokonaan. Nimensä mukaisesti geeli siis tosiaan vahvistaa omaa kynttä ja se sopiikin hauraille kynsille vahingoittamatta niitä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3