tisdag 13 december 2011

THE lipstick


Jag avslöjade redan tidigare att jag på fredagen efter gymmet tog bussen in till centrum p.g.a. stormen och passade på att skämma bort mig själv med någonting smått.

Den lilla belöningen (för att ja klarat av en hel vecka på praktiken..) var ett nytt läppstift från MAC (klik klik!). Jag såg antagligen ut som ett levande frågetecken (vilket btw var meningen också ;)) då jag ställde mig vid MAC:s stånd vid Stockmann (klik klik!), eftersom ett ungt biträde fort kom fram till mig och undrade om hon kunde stå till tjänst. Jag berättade att jag gärna skulle titta på ett nytt läppstift och hade två kriterier:
a) läppstiftet fick absolut inte vara uttorkande (mina läppar lider av torka annars också på vintern)
b) läppstiftet fick absolut inte ha glitter i sig (ironiskt nog var mitt första läppstift Maybellines Water Shine Diamonds - behöver jag berätta hur mycket glitter det hade?)
Så tittade biträdet på mig en stund, frågade vilken färgs kläder jag fyllt garderoben med, samt om jag tänkt mig ett stift för vardag- eller festbruk. Så visade hon mig till ett stort sminkbord, bad mig sätta mig ned och började, efter att noggrant ha rengjort stiften, testa de tre olika nyanserna som hon valt. Felt like a princess.

Det första stiftet hade en neutral, brun färg och lyckades inte övertyga mig alls då hon började pensla färgen på mina läppar. Men så fel jag hade! Vips hade mina läppar fått en natural, aningen glansig, look och jag var såld: det perfekta vardagsstiftet var funnet!

Till nästa provade hon en mer hallonröd nyans (Unlimited), vilken jag kände mig tveksam i: var den för festlig för vardagen, men för vardaglig för festen? Hmm..

Slutligen provades en nyans som jag tyvärr nu måste avslöja att jag redan glömt bort, så helt tydligt var det den som vi skippade direkt!

Inför valet och kvalet satt jag där på min puffiga pall och kunde inte bestämma mig, men biträdet penslade fort på av den hallonröda nyansen (eftersom hon tyckte att den passade mig bättre) och gav mig en handspegel och bad mig gå runt med spegeln för att se nyansen i olika ljus. Snällt följde jag ordern och stegade runt på kosmetikavdelningen på Stockmann. Och inte räckte det länge så hade jag fattat beslutet: det hallonröda läppstiftet skulle få följa med mig hem tillsammans med en matchande konturpenna.

Läppstiftet, som varken torkar ut eller glittrar och håller dessutom väldigt bra, heter MAC Prolongwear lipcreme (Unlimited) och pennan, vilken matchar stiftet perfekt, heter MAC Lip Pencil (Dervish).

Medan jag satt och funderade över nyanserna passade biträdet på att berätta hur man väljer fram ett läppstift som passar en:
- om man har en varm hudfärg, skall man välja kalla nyanser bland läppstiften eftersom de kommer till sin rätta då
- läppstiftet skall ha varm nyans ifall ens ögonfärg är kall - då framhävs ögonen bäst (och det förevisade hon t.o.m. för mig med mina grön-grå-bruna ögon)

Jag rekommenderar varmt att  be ett biträde om hjälp då man letar efter ett nytt läppstift: de känner till sitt sortiment bäst och "har ögon" för vad som verkligen passar en - man måste lita på deras kunnighet!



Kerroinkin jo tuossa aikaisemmin käyneeni perjantaina Stockmannilla hankkimassa itselleni jotain pikku-kivaa (olinhan selvinnyt kokonaisesta viikosta työharjoittelusta..).


Suuntasin MAC:in standille ja taisin näyttää elävältä kysymysmerkiltä, koska hyvinkin pian ystävällinen myyjä tuli luokseni ja kysyi jos voisi olla avuksi. Kerroin etsiväni täydellistä huulipunaa, jolla tosin oli kaksi tiukkaakin tiukempaa kriteeriä:
a) se ei missään nimessä saisi kuivattaa huulia (omani kuivuvat jo omasta takaa ihan liikaa näin talvella)
b) kimalteet ja glitterit olivat ehdoton no-no (sopiiko tässä paljastaa että eka huulipunani oli Maybellinen Watershine Diamonds?)


Myyjä katseli minua hetken, esitti pari kysymystä, valitsi kolme huulipunaa käteensä ja ohjasi minut iiiison meikkipöydän ääreen. Ja olo oli kuin prinsessalla siinä ison peilin edessä, oh yes!


Eka sävy oli neutraali, ruskea ja aika mitäänsanomaton. Pidin siitä silti juuri sen neutraaliuden vuoksi, vaikka se pötkössä kyllä oli todella vastenmielisen värinen..


Seuraavaksi sain huulilleni vadelmanpunaista (Unlimited) sävyä, mutten ollut täysin vakuuttunut: liian arkinen juhlaan ja juhalava arkeen?


Viimeistä sävyä en edes enää muista, joten uskokaamme ettei se mikään erikoinen ollut.


Emmin ja mietin enkä millään pysytnyt valitsemaan, joten neuvokas myyjä maalasi huulilleni uudestaan vadelmanpunaista sävyä (koska se hänen mielestään sopi parhaiten), antoi käsipeilin käteeni ja passitti kiertelemään meikkiosastoa jotta näkisin sävyn eri valaistuksessa.
Hetken tassuteltuani tulinkin vihdoin lopputulokseen: vadelmanpunainen sävy saisi kotiutua kanssani, kera yhteensopivan huultenrajauskynän.


Myyjä kertoili minun pohtiessani pari vinkkiä oikean sävyisen huulipunan löytämiseen:
- jos ihonväri on lämmin, kannattaa suosia kylmiä sävyjä huulilla (muuten lopputulos voi olla tunkkainen)
- myös silmien väri vaikuttaa huulipunaan, eli jos silmät ovat kylmät niin ehdottomasti lämmintä sävyä huuliin (silmien väri korostuu)


Eli suosittelen ehdottomasti pyytämään myyjältä neuvoa huulipunaa ostettaessa, koska he tuntevat valikoimansa parhaiten ja heiltä löytyy "silmää" sille mikä sopii ja mikä ei. Eli kannattaa vaan rohkeasti uskoa heidän ammattitaitoonsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3