fredag 30 december 2011

Cardigans!

Och vad hittades ja bland Stockmanns silkespapper..?


En kamelfärgad 3/4-lång cardigan i 100% merinoull från Filippa K

samt..


En motsvarande 3/4-lång cardigan i 100% merinoull från Tiger of Sweden.

Och vad tyckte jag om fynden?

Tröjan från Filippa K är ganska bred i modellen, typ oversize, och det känns att den är av bra kvalitet. Materialet är tunt, men faller fint och merinoull sägs vara av mycket hög kvalitet då det värmer också om det är fuktigt. Dessutom sticks det inte, så som vanligt ylle ofta gör.
Färgen, kamelbrun, är jag dock litet skeptisk till och är osäker om den passar mig eller inte. På något sätt är färgen så "nära" min egen hudfärg att man knappt ser skillnad var tröjan slutar och min hud börjar.. Nåja, skämt å sido. 

Tröjan från Tiger of Sweden är ganska lika den från Filippa K, men kanske ännu aningen bredare. Den faller också fint och materialet är ju exakt det samma som i den andra tröjan. 
Denna tröjas fördel är färgen, mörk grå, eftersom den passar mig bättre. Dessutom har jag redan en ljusbrun och en svart lång cardigan i mitt skåp, så denhär skulle skilja sig från mängden.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilkendera tröjan jag behåller - om jag behåller någon alls! Stockmanns webhandel ger sina produkter 14 dagars returrätt och det uppskattar jag, eftersom jag ser tröjorna som en investering då de ändå var ganska dyrbara. Nu gäller det att överväga om jag behöver en alls, och i såfall att jag besluter mig för att behålla en, så vilkendera det sedan blir.

Ja mitä paketistani löytyikään?
Kamelinruskea 3/4-pitkä neuletakki Filippa K:lta, materiaalina 100% merinovilla. Malliltaan neule on leveä, jopa oversize, mutta se istuu nätisti ja materiaali tuntuu kivalta iholla. Merinovillahan ei kutita kuten tavallinen villa ja pitää lämön kosteanakin! Väri tosin mietityttää: sopiiko kamelinruskea todella minulle? Miellän usein kys. värin sopivammaksi vaaleahiuksisille..

Toinen neule onkin tummanharmaa yksilö Tiger of Sweden:iltä ja on oikeastaan aika samanlainen kuin edellinen, vaikka ehkä jopa hieman isompi.
Väri on tämän yksiln valttikortti: se sopii minulle paremmin ja kaapistani löytyy itseasiassa jo sekkä vaalean beige että musta pitkä neule, joten tämän erottuisi joukosta.

Onneksi Stockmannnin verkkokauppa myöntää 14 päivän palautusoikeuden tuotteilleen, sillä näen nämä neuleet investointina (eivät kuitenkaan ihan halvimmasta päästä olleet) ja haluan miettiä tarkkaan kumpaan päädyn - jos sitten kumpaankaan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3