onsdag 14 december 2011

F-f-f-f-food on the table!

Mitt intresse för matlagning har varit stort så länge jag bara kommer ihåg och jag minns tydligt tre vändpunkter i den:

1. då vi började ha hushållslära i högstadiet och jag fick lära mig matlagningens konst från grunden. Det kändes vuxet att få ansvara för en del av middagen som tillagades helt själv, samtidigt som man samarbetare med resten av gruppen. Slutresultatet var inte alltid så lyckat, men roligt hade vi - alltid! Och visst är en del av matlagningen just samhörigheten och glädjen i att uppfinna nya s(m)aker? Häftet med alla recepten vi fick och prövade har jag fortfarande i bokhyllan och med jämna mellanrum blickar jag igenom den, t.ex. då jag skall laga scones.

2. Jag flyttade hemifrån till Tölögatan då jag började studera i Helsingfors. Även om jag åt enorma lunchportioner i skolan, kockade jag minst varannan kväll ivrigt middag åt mig om kvällarna. Ibland nöjde jag mig med gröt, vilken jag toppade med Xtras super-sliskiga hallonsoppa, och ibland satsade jag stort och bakade semlor. Och när jag riktigt ville gotta mig stekte jag t.o.m. plättar och njöt dem en för en nöjt framför TV:n.

3. När vi hösten 2009 flyttade ihop med sambon tog jag naturligt nog hushållets matlagning på mitt konto (ja, logiskt är det i och med att jag är den av oss två som gillar matlagning mer). Jag hade dessutom mer och mer börjat följa med olika mattrender och diskussioner som fördes i medierna kring mat och insåg, ju mer jag hörde och läste, hur viktig en hälsosam kost är, samt hur enkelt det egentligen är att förverkliga en sådan.

Min matlagning består av enkel husmanskost, vilket hos oss innebär t.ex. makaroni-mössö (stekt maletkött blandas med kokta makaroner och tomatkross - gott och snabbt lagat!), broilerwok, soppor av olika slag eller fisk. Under denna höst har jag dessutom funnit en gammal råvara igen - nämligen potatisen! Jag undvek att äta potatis, i alla fall i stora mängder, i över 1 år, men har nu efter X antal diskussioner om ekologisk mat välkomnat den tillbaks på vårt matbord. Potatis kan varieras i det oändliga och det passar ihop med det mesta! Dessutom är potatis billigt och näringsrikt.

Många skyller på tidsbrist som förklaring för att de inte lagar mat hemma, utan köper den färdig. Själv undviker jag "färdig-mat" så långt som möjligt, men erkänner att de nog är praktiska och absolut inte skadar någon om man äter dem då och då. Vill ändå tipsa er om en maträtt som man fixar ihop på bara några minuter och som kan varieras hur mycket som helst - låt fantasin flöda!

Omelett (för 1 person)

2 ägg
2-3 msk vatten eller mjölk (jag föredrar mjölk)
kryddor och torkade örter
skinka/ost/svamp/tonfisk/grönsaker - whatever you like!
olja till stekning

Skär proteinkällan i passliga bitar, helst allt i samma storlek (finare utseende + blir ungefär samtidigt färdiga). Vispa samman ägg och vatten, tillsätt kryddorna. Hetta upp oljan i stekpannan, bryn grönsakerna och proteinkällar, häll på äggblandningen och vrid ned effekten på plattan. Lägg ett lock på stekpannan och vänta ungefär 10 minuter (kolla att omeletten inte bränns vid bara) - et voilá!


Här ser ni en omelett som jag fyllde med det jag hittade i kylskåpet: stekte först tomat- och paprikaskivor, hällde på äggblandningen, vilket jag kryddat med peppar och grön pesto, och lade slutligen på rivna skivor av tunt skivad skinka. Gott som tusan - och enkelt!

2 kommentarer:

  1. En liten fråga bara, vad menar du med "Skär proteinkällan i passliga bitar..."? Menar du att du skär den råa äggvitan eller?
    Sori, måste bara få kommentera, för det blev så lustigt... Förstod nog bara vad du menade, men ibland blir det så fel =)

    SvaraRadera
  2. Ansku: hmpf. va du nu e pet-noga..

    SvaraRadera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3