fredag 30 december 2011

Home, sweet pretty little one & being a nurse


Efter morgonturen (7-15) på jobbet igår joggade jag hem i regnet (skönt och uppfriskande, men motvinden var inget att hurra för..) blev jag bjuden på lyx-middag: hemlagad ärtsoppa.

Okej, jag vet att ärtsoppa hör till kategorin maträtter som 50% av befolkningen avskyr och 50% älskar. Själv tillhör jag den senare gruppen: med en klick senap och finhackad lök, samt rågbröd med ost på - omnomnom! Glöm detdär med fine dining och inrefilé - jag beställer gärna en mega-portion ärtsoppa om det är möjligt!

Som sjukskötare får man vänja sig vid skiftesarbete och det tristaste som turerna medför, nämligen att man ganska ofta får säga "tyvärr, jag kan inte komma eftersom jag har kvällstur" då man blir bjuden någonstans på kvällstid. Då jag själv är morgonpigg föredrar jag morgonturer, eftersom jag då "hinner göra mer" under dagen . Så därför tog jag tillfället i akt igår och tog bussen in till stan på kvällen. 




Jag avslöjade redan tidigare att jag lagt in en beställning på Stockmanns webhandel på några tröjor och efter att ha fått ett sms om att de anlänt till varuhuset igår har jag gått som på glöd för att få dem. Och snacka om enkel och bra service! Jag tog rulltrappan upp till 8. våningen, tog av till höger efter trappan och hittade Kundservicen. Så visade jag bara mitt id samt ett identifieringsnummer som jag fått för paketet, skrev under två papper att jag mottog paketet och voilá! Paketet lades i mina händer och jag fick lycklig gå därifrån.


Efter en runda på stan, där jag fyndade några vita basic-toppar på JC, samt en skjorta på Gina Tricot gick jag hem - hem till mitt eget lilla ljuva hem som jag saknat så! Lägenheten såg ut precis som jag kom ihåg: så ljus och fin - och så stämningsfull i adventsljusstakens sken! 


Men vad plockade jag fram ur paketet från Stocka? Ja, det årerstår att se. Thihii. Nu skall jag dricka morgonens andra mugg kaffe och ladda upp inför veckans näst sista arbetstur. Puh. Så är det nyårsfirande!






Eilisen aamuvuoron jälkeen hölkkäsin hiljakseen kotiin sateessa (ja vastatuulessa..) ja kotona mulle tarjottiin jotain ihan parasta, nimittäin kotitekoista hernesoppaa! Kuulun kastiin joka suorastaan rakastaa tuota epäilyttävän vihreätä mössöä, varsinkin jos saan nauttia sen sinapin, sipulihakkeluksen sekä ruisleivän ja juuston kanssa. Mulle valinta on päivänselvä jos vaihtoehtoina on sisäfilee ja hernari - no doubt about it!
Sairaanhoitajana joutuu valitettavan usein kieltäytymään illalliskutsusta, koska tekee vuorotyötä ja iltavuorot tuntuvat osuvan aina juuri niillee illoille kun olisi jotain menoa. Itse henk.koht. pidän enemmän aamuvuoroista ollessani aamuvirkku, koska koen että saan enemmän aikaiseksi.
Siispä suuntasin illalla sitten vielä keskustaan ja Stockmannille hakemaan niitä aiemmin mainitsemiani juttuja. Ja olipas hyvää ja helppoa toimintaa: ensin sain tekstiviestin, jossa luki että tuotteet ovat saapuneet. Sitten vaan 8. kerrokseen, oikealle rullaportaiden jälkeen ja Asiakaspalveluun. Siinä henkkarit ja tilauskoodi esiin, nimi paperiin ja tuotteet (jota btw oli pakattu silkkipaperiin!) olivat minun. 
Kiertelin hieman kaupungilla ja löysin perus-toppeja JC:stä, sekä yhden paidan GT:stä. Siitä suuntasin vielä kotiin. Koti, mikä ihana ja turvallinen paikka - ja niin tunnelmallisen näköinen siinä adventtikynttelikön loisteessa.
Mutta mitä sieltä Stockan rapisevasta paketista paljastuikaan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3