torsdag 15 december 2011

Planning a family..


Ja, i något skede är man ju tvungen att inse att man inte kommer att ung för evigt och att man i något skede är tvungen att fundera på framtiden och hur den skall se ut. 

Ikväll har jag varit på familjeförberedelsekurs tillsammans med 6st andra familjer och fått ett faktaspäckat infopaket om amning, samt om olika tankar och funderingar som man kan stöta på då man väntar barn. Då jag anlände till Familjecentret på Tavastgatan möttes jag av ett vänligt, men aningen förundrat, ansikte som önskade mig välkommen. Jag tackade för inbjudan och tillade att jag var studerande och att jag inte är gravid. Hah, ni skulle ha sett tjejens min och gissa vad hon sade direkt medan hon småskrattade? "Ja, jag kollade nog att du inte såg värst gravid ut" (detta var altså innan jag proppade i mig ½ liter pepparkaksglass och en hög chokladkonfekter..). Poängen är altså att jag deltog i kursen för att observera min handledare från praktiken - inget mer!

Men en glädje-nyhet om tillökning i vår lilla familj har jag nog ändå: en söt vaniljfärgad äggklocka från Zassenhaus, köpt på Chez Marius vid Bulevarden (klik klik!). Modellen heter Retro Collection Timer Speed och ser, som ni ser här under, retro ut. Förutom att klockan är super-söt, är den också smart designad då den har en magnet på baksidan, vilket innebär att den kan fästas t.ex. på kylskåpsdörren.


Någon kanske kan fråga sig varför jag inte bara gick till Citymarket och köpte en klockan för typ 5 euro, men jag skall upplysa er om att vi faktiskt haft 2 äggklockor av modell billigare - och de har båda slutat fungera innan de ens riktigt hann börja göra det! Hur frustrerande är det inte att ha en äggklocka, vilken man anförtror ett stort ansvar att övervaka kakan eller bullarna som man har i ugnen, men som är så opålitlig att den plötsligt slutar fungera och bakverket förstörs? Good for you ifall ni hittar en billig och fungerande äggklocka, men med dåliga erfarenheter i bagaget valde jag att nu hellre betala 12,95 euro och hoppas att kvalitet och pris går hand i hand.

Jossain vaiheessa kai kaikilla herää kysymys omasta tulevaisuudesta, miltä se tulee näyttämään ja mitä siltä odotetaan. Tämän serauksena(ko?) löysin itseni tänään 6 muun perheen seurasta perhevalmennuskurssilta keskustelemasta imetyksestä ja erilaisista kysymyksistä joita raskaus ja tuleva vanhemmuus voi tuoda tullessaan.
Hah, olisittepa nähneet sen hölmistyneen mutta ystävällisen tervetuliais-hymyn jonka sain kun astelin sisään Familjecentret:iin. Kiitin kutsusta ja ilmoitin samantien olevani opiskelija - enkä raskaana. "No jo mä katoinkin ettet oikeen näytäkään olevan raskaana", leveä virne vastasi (huom! tämä oli tosin ennen sitä kun ahdoin itseeni ½ litraa piparkakkujätskiä ja ison kasan suklaakonvehteja..).


Noei, on meillä itseasiassa perheenlisäystäkin: suloinen vaniljan värinen Retro Collection Timer Speed-niminen munakello Zassenhausilta (ostettu Chez Mariuksesta Bulevardin kulmasta).
Kaksi halppis-munakelloa roskiin heittäneenä ajattelin satsata hieman enemmän ja hankkia laadukkaan (?) munakellon, jonka vastuulle voin turvallisin mielin jättää leipomukseni uuniin. Onko mitään ärsyttävämpää kuin munakello joka pettää sut ja polttaa kakut ja pullat uuniin koska ei viitsi vaivautua soimaan? Toivokaamme että hinta ja laatu kulkisi käsi-kädessä, mutta se jää nähtäväksi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3