lördag 17 december 2011

Sweet saturday with me

God eftermiddag gott folk och hälsningar från ett grått, regnigt, trist, blött, höstaktigt, kallt och dystert Helsingfors - samt från en varm, mysig bostad från kärncentrum!

Igår fick jag sluta praktiken 14:30 och på hemvägen kunde jag inte motstå att köpa en vit fredagsblomma åt mig från torget vid Fredriksgatan och Rödbergsgatans hörn.


Vit lilja är en av mina absoluta favorit-blommor och jag väntar med iver på att den skall öppna sig ännu mer och visa sina stora fina blommor! Kan man vara glad åt litet...


Imorse vaknade jag, trots att det är lördag, redan kl. 8 och steg upp för att börja tvätta byk efter att ha njutit en stund av att bara ligga under täcket och inte behöva ha bråttom med att hinna någonstans. Frukosten, mörk jullimpa med ost och grönsaker, åt jag mot mina vanor framför Arvostele mun illallinen Australiassa. Jag erkänner: jag tycker det är jätte-roligt att titta på alla matlagningsprogram som kommer på TV faktiskt (även om få av dem verkligen är sevärda eller högklassiga).
Så påbörjade jag mitt mega-projekt:



Den tidigare nämna MEGA-uppgiften som har deadline först i januari, men som jag så gärna redan skulle ha struken från to do-listan när jullovet äntligen börjar. Nåja, visserligen har jag ju lovat jobba hela jullovet och kommer knappt att ha någon semester alls, men åtminstone vill jag inte tvingas göra skoluppgifter ännu efter en 8h lång arbetsdag. Nej tack!

Efter att ha kämpat några timmar med uppgiften drog jag lenkkikläderna på och begav mig mot havsstranden i regnet. Jag övervägde X antal gånger att
a) svänga om
b) ringa en taxi
eftersom vinden hindrade mig från att ta mig framåt. Påriktigt! Ush så frustrerande det kan vara att stora springa på stället, känna hur pulsen stiger, hur snoret rinner och hur bilisterna som kör om en tittar på en med ögon (endel av medlidande, andra av förundran: vem fan springer frivilligt i regn och motvind?).
Men snacka om vinnar-känsla då jag äntligen kom till Olympia-terminalen och kände hur jag besegrat vinden och hur den i stället för att blåsa emot mig börjat blåsa bakifrån och satte fart på min färd? Och vilken vinnare är inte värd en trudelutt av Simply the best? Ca 7-8km - muahaa!


Efter en varm dusch med min nya härliga duschgel med doft av Mango från The Body Shop fixade jag lunch som idag såg ut såhär:

Sallad med isbergssallat, gurka, tomat, honungsmelon, riven morot, en broilerfilébiff, getost och rostade sesamfrön + dressing bestående av senap och rypsolja. Här till ännu två skivor rågbröd samt ett glas mjölk - yum!

Nu skall jag ägna resten av dagen åt min MEGA-stora uppgift och som tröst (eller morot?) väntar en sådan här på mig i en härligt prasslande påse..


Terkut sateisesta, harmaasta, viileästä  ja ankeasta Helsingistä - sekä lämpimästä, tunnelmallisesta kämpästä täältä ydinkeskustasta!
Eilen kävellessäni neuvolasta kotiin en voinut vastustaa kukkakojua Fredan torilla ja ostin itselleni perjantaikukan, joka tällä kertaa oli yksi suosikki-kukistani: valkoinen lilja. Odottelen innolla sen puhkemista - ilo on hei pienestä kiinni!
Aamupalan ja hetken Arvostele mun illallinen Australiassa-ohjelmaa katseltuani aloin väsätä yhtä älyttömän kokoista koulutyötä, jonka deadline tosin on vasta tammikuussa, mutta jonka niin mielelläni voisin unohtaa jo ennen kuin joululoma alkaa. Olen luvannut olla töissä koko joululoman,  eikä mua todellakaan kiinnosta alkaa tutkimaan jotain sairauksia 8 tunnin sairaala-työpäivän jälkeen.
Pari tuntia tuota väsättyäni lähdin lenkille sateeseen ja suuntasin nokkani kohti merenrantaa. Kävi mielessä lähemmäs miljoona kertaa joko kääntyä ympäri tai sitten soittaa taksi lenkin aikana: tuuli puhalsi niin kovaa etten päässyt eteenpäin ollenkaan! Asteikolla 1-10 kuinka ärsyttävää onkaan juosta vastatuuleen paikallaan, tuntea miten pulssi nousee ja räkä alkaa valumaan nenästä ja miten ohimenevät autoilijat katsovat joko säälien tai ihmetellen ohi. Nojoo, itsepähän lähdin pöllönä sateeseen juoksemaan. Voi sitä voittajafiilistä kun vihdoin saavuin Olympia-terminaalin kohdalle ja tunsin miten tuuli alkoikin vauhdittaa lenkkiäni sen sabotoimisen sijaan.
Kotona minua odotti lämmin suihku kera ihanan mangontuoksuisen suihkugeelin The Body Shopista sekä lounas-salaatti, jonka kokosin tänään jääsalaatista, kurkusta, tomaatista, hunajamelonista, raastetusta porkkanasta, kananfileepihvistä sekä paahdetuista seesaminsiemenistä. Lisukkeina vielä kastike rypsiöljystä ja sinapista, sekä tummaa leipää ja maitoa - nam!
Nyt alan taas tutkimaan näitä ihania sairauksia, mutta onneksi minua odottaakin rapisevassa pussissa pieni porkkana, joka toivon mukaan motivoi minua saamaan tehtävän mitä pikimmiten valmiiksi..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3